Inholland-studenten de dupe van hogere eisen

Honderden studenten van Inholland zitten klem tussen hogere afstudeereisen en jarenlang slecht onderwijs, meldt de Volkskrant.

Drie jaar terug begon bij de Haarlemse vestiging van Inholland een affaire die het voltallige bestuur de kop kostte. De opleiding Media- & Entertainment Management (MEM) bleek een dubieuze afstudeerroute te hebben opgetuigd, waarin studenten te makkelijk aan een diploma werden geholpen.

In de zomer van 2012 oordeelde onderwijskeurmeester NVAO dat scripties van de opleidingen MEM en ook Commerciële Economie niet goed genoeg waren. Binnenkort worden de opleidingen herkeurd. Hebben ze de boel dan nog niet op orde, dan moeten beide studies hun deuren sluiten.

Dus zijn de eisen flink opgehoogd, en volgens de Volkskant dreigt er daardoor een verloren generatie van studenten te ontstaan: afgestudeerden halen het niveau niet, omdat hun onderwijs geen goede voorbereiding is geweest op die nieuwe eisen. Bijna 80 procent van de studenten die vorig jaar aan een afstudeertraject begon bij MEM heeft nog geen diploma. De groep langstudeerders is volgens de krant opgelopen tot duizend.

Bestuursvoorzitter Doekle Terpstra zegt tegen de krant “buikpijn” te hebben van het hele dossier, maar liet eerder al weten geen concessie te willen doen aan de kwaliteit. “De afstudeereisen hebben een complete metamorfose ondergaan, we hebben de lat een stuk hoger gelegd. Dat merken we nu”, zei hij in juni tegen het Hoger Onderwijs Persbureau. Toen bleek het rendement van zijn hogeschool – het aantal studenten dat in vijf jaar een diploma haalt – al gezakt van 48 naar 45 procent.

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Wie tussentijds hogere eisen stelt, zal moeten accepteren dat er minder studenten afstuderen. Een eerdere schatting van het Hoger Onderwijs Persbureau was dat tussen de 2,3 en 6,3 procent van het totaal aantal ouderejaars hbo-studenten niet aan hogere eisen kan voldoen als het niveau tussentijds wordt verhoogd.

Een groep InHolland-studenten denkt na over juridische stappen tegen de hogeschool.