Introductiestunt Storm daagt Utrechters uit duurzamer te leven

Studievereniging Storm stuurt vanuit het Lepelenburgpark haar eerstejaars de stad in.

Het doel van de actie is om een duurzame manier van leven te stimuleren onder de Utrechters. Volgens Lieuwe Korver (23), bestuurslid van Storm kan dat heel gemakkelijk: “Als mensen minder eten weg zouden gooien of minder vlees zouden eten, maakt dat al een groot verschil.”

De eerstejaars studenten van de engelstalige bacheloropleiding Global Sustainability Science verzamelen zich deze dinsdag in het Lepelenburgpark. Vervolgens worden ze in groepjes naar allemaal verschillende locaties in Utrecht gestuurd. Lieuwe legt de opdracht uit: “Iedere groep krijgt coördinaten van een locatie in Utrecht. Op deze locatie moeten ze een foto maken met voorbijgangers en uploaden op een website die speciaal voor deze actie is gemaakt.” Zo gaan er groepjes naar het Griftpark, de Neude en De Uithof.

De voorbijgangers die met de studenten op de foto gaan, worden uitgedaagd om bijvoorbeeld een week lang geen restjes eten weg te gooien, een week lang flesjes te vullen met kraanwater in plaats van plastic waterflesjes te kopen of om drie dagen te koken met seizoensgroenten. Deze uitdagingen dragen bij aan een meer duurzaam leven.

Wanneer studenten hun foto hebben geüpload op de speciale website, verschijnt de bijbehorende locatie als groene stip op de plattegrond van Utrecht. Alle stipjes samen vormen een woord: you-green. Het is dus van belang dat iedere groep de goede locatie bereikt.  “Anders loopt het spel helemaal mis en is er straks geen woord leesbaar op de plattegrond,” vertelt medebestuurslid van Storm Juliette Brink (20).

De stunt van dit jaar is bedacht door Juliette. Zij bezocht de G20-top in Parijs waar ze meedeed aan eenzelfde soort stunt. Dat bracht haar op het idee voor het introductiespel van dit jaar. De actie is zeer geschikt voor de grote groep. Voorgaande jaren waren er steeds rond de 60 eerstejaars, terwijl dit jaar er maar liefst 175 nieuwe studenten bijkomen. “Dat komt door een groot aantal internationale studenten en doordat de studies Milieu-maatschappijwetenschappen en Milieu-natuurwetenschappen zijn samengevoegd,” vertelt Juliette.

Storm doet dit jaar weer mee aan de wedstrijd Duurzame Introductie Stunt. Vorige jaar wonnen ze toen Storm eten bij supermarkten inzamelde dat anders weggegooid zou worden. De bruikbare producten werden verwerkt tot soep en wokschotels en vervolgens uitgedeeld in Utrecht. Dat werd een succes. “De mensen vonden het eten erg lekker,” vertelt Juliette. De verenging won hiermee één van de drie DIS prijzen, namelijk 750 euro.

Mocht Storm dit jaar weer winnen dan weten ze nog niet precies wat ze met het geldbedrag gaan doen. “Een leuk feest of activiteit organiseren voor de vereniging, dat hebben we voorgaande jaren ook gedaan,” vertelt Juliette.

In oktober wordt bekend wie de winnaars zijn.