Inzamelactie om UU-koe Tolbert 568 te redden van de slacht

Tolbert 568 op boerderij De Tolakker van Diergeneeskunde.

Tolbert 568 van Diergeneeskunde is inmiddels een beroemde koe. De melkkampioen mag naar een rusthuis als er voldoende geld voor haar verzorging wordt opgehaald. Binnenkort start een inzamelactie.

Het worden een paar spannende weken voor Tolbert 568. De koe van de biologische boerderij De Tolakker van Diergeneeskunde werd onlangs 13 jaar oud en gaf haar 100.000ste liter melk. Dat werd een feestje en leidde tot een artikel in De Telegraaf. In dat artikel stond ook dat ze bijna klaar is met werken en daarna geslacht zou worden. De Utrechtse afdeling van de Partij voor de Dieren en Stichting Hanna konden hun ogen niet geloven. Ze startten een actie om Tolbert 568 te redden. Ze willen haar naar een rusthuis voor koeien in Friesland brengen.

Hoe kom je erop om Tolbert 568 van de biologische onderwijsboerderij De Tolakker een mooie oude dag te bezorgen, Saskia Oskam van de PvdD?
“Ik las woensdag 17 juni in de Telegraaf het verhaal dat de faculteit Diergeneeskunde een feestje had gegeven voor de koe Tolbert, omdat ze 100.000 liter melk had gegeven. In het artikel stond ook dat de verzorgster het toch wel naar vond, dat ze binnenkort naar de slacht moet. Dat hoeft toch niet?, dacht ik meteen. Op Twitter zag ik dat Hanneke Mol van stichting Hanna met hetzelfde idee kwam en toen hebben we de krachten gebundeld.“

Jullie hebben geregeld dat ze naar een koeienrusthuis kan?
“Ja. In  mijn ogen staat Tolbert 568 voor alle koeien die hun leven lang dienstbaar zijn geweest aan de mens en het verdienen om met pensioen te gaan.”

Hoe heb je dat zo snel voor elkaar gekregen?
“Ik heb gebeld met Koeienrusthuis de Leemweg of ze nog een plekje hadden en dat is er. Ik heb ook contact gehad met Hans Lutz van de Tolakker en deze week spreken we af hoe we het een en ander kunnen regelen.”

Leuk voor Tolbert 568, of niet Hans Lutz, bedrijfsleider van de Tolakker?
“Ik vind het een leuk idee. Tolbert 568 is een bijzondere koe. Ze is 13 maar nog altijd mooi en het komt niet heel vaak voor dat een biologische koe zoveel melk geeft. Dat is een bijzondere prestatie. Dus dat ze met pensioen mag in plaats van naar de slacht, dat is op zich een goed idee.”

Maar als de Partij voor de Dieren niet had gebeld, wat was er dan met haar gebeurd?
“Uiteindelijk zou ze naar het slachthuis zijn gegaan. We zijn geen kinderboerderij, we zijn een echt bedrijf. Er zijn economische belangen.”

Maar nu dus toch met pensioen?
“Ja, als de Partij voor de Dieren kan garanderen dat het rusthuis goed voor de koe zorgt en ze genoeg geld bij elkaar kunnen krijgen om haar te laten verzorgen, dan mag ze met pensioen.”

Het rusthuis rekent op haar website voor dat een koe zo’n 150 euro per maand kost. Saskia Oskam, hoe willen jullie aan dat geld komen?
“Met crowdfunding. We hopen dat er aan de universiteit en daarbuiten genoeg mensen zijn die een bijdrage willen geven om Tolbert een mooie oude dag te geven. We hebben al een Facebookpagina voor haar opgericht. Als we deze week met Hans Lutz tot een overeenstemming komen, dan gaan we van start met de inzamelactie.”

Goed nieuws Hans Lutz?
“Jazeker, ze mag hier nog wel twee maanden zitten, dan hoop ik dat ze tijd genoeg hebben om genoeg geld in te zamelen.”

Er is zo'n 1800 euro per jaar nodig om Tolbert 568 een rustig pensioen te bezorgen. Hoeveel willen jullie binnenhalen, Saskia?
“Een koe kan 20 tot 25 jaar oud worden, dus ze heeft nog een aantal jaren voor de boeg. Ons streven is om structurele, maandelijkse donaties op te halen, om zo elke maand genoeg te hebben voor de verzorging."

Wil je meebetalen aan het pensioen van Tolbert via een eenmalige donatie of een adoptie? Klik hier.

Het twitterbericht waarmee alles begon:

Dag @UniUtrecht, waarom nou weer slacht? Pensioen is ook mogelijk, bijv bij @De_Leemweg #dierenwelzijn @telegraaf RT pic.twitter.com/rLGZS7m4hR

— PvdDUtrecht (@PvdDUtrecht) 17 juni 2015