ISO start meldpunt voor tentamenboetes

Tentamenboetes, dure verplichte studiereisjes... Studenten kunnen aankloppen bij het Interstedelijk Studenten Overleg als ze voor hun opleiding meer moeten betalen dan het gebruikelijke collegegeld.

In principe hoeven studenten alleen maar collegegeld te betalen om een jaar lang te kunnen studeren. Voor verplichte onderdelen mag een opleiding geen extra geld vragen. Gebeurt dat toch, dan kunnen studenten klagen bij het nieuwe Meldpunt Collegegeld. Het ISO zoekt dan uit of de extra kosten onwettig zijn.

Om hun nog eens aan de regels te herinneren heeft het ISO deze week bovendien een brief verstuurd aan hogescholen en universiteiten die de fout in zijn gegaan. “Het is niet de eerste keer dat ze erop gewezen worden dat het verplichten van extra kosten niet toegestaan is, maar ze blijven het proberen”, zegt ISO-voorzitter Ruud Nauts. Om welke instellingen het gaat, wil hij niet zeggen.

Veel faculteiten leggen studenten die zich te laat voor een tentamen inschrijven een boete op, bleek gisteren. En hoewel dit al jarenlang bij veel instellingen gebeurt, mag het volgens de onderwijsinspectie niet. Ook veel Kamerleden zijn er niet blij mee.