Jonge kiezers doen inspiratie op bij het U Vote Festival

Het festival is een initiatief van de Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, de Hogeschool Utrecht en het ROC. Deze onderwijsinstellingen hebben de handen ineen geslagen om meer jongeren naar de stembus te krijgen. Veel studenten weten ze niet te mobiliseren. Enkele honderden jongeren bezoeken het festival

Burgemeester Jan van Zanen verzorgt de opening van het festival. Hij drukt iedereen op het hart op 15 maart te gaan stemmen. Hij krijgt door presentator Lennart Booij de vraag voorgelegd wat hij vindt van de suggestie van Utrechtse studenten om kiezers vooraf een toets te laten afnemen, Van Zanen vindt het niets. “Iedereen heeft recht om te stemmen”, zegt hij. “Maar je moet wel zorgen dat mensen goed geïnformeerd zijn.” Heel lang om na te praten heeft hij niet, want hij moet na dit korte optreden snel door naar de Gemeenteraad.

De Rondazaal blijkt voor de meeste bezoekers het interessantst. Hier wordt in twee rondes gediscussieerd met potentiële Kamerleden. Natuurlijk komt het onderwijs aan bod. In de eerste rond spreekt GroenLinks-kandidaat Lisa Westerveld over kleinere klassen en Rico Brouwer van de piratenpartij over gratis lesmateriaal voor iedereen. Na dit onderdeel volgt een presentatie van Carmen Felix. Zij zit achter de satirische site ‘De Gladiool’. Samen met oud-politicus Tofik Dibi vertelt over waarom links zich altijd zo laat piepelen door rechts.

Een verdieping lager wachten de jongerenorganisaties van de partijen. De organisaties van over het hele politieke spectrum zijn aanwezig. Van de SP tot VVD. Waarvan de tafels naast elkaar staan. Met ieder een picknicktafel of statafel vol flyers, en bij sommigen ook zonnebrillen en aanstekers, proberen ze de aandacht van de aanwezigen te trekken.

Vooral bij Dwars, van GroenLinks, en de PiratenPartij is het druk. Bij de eerstgenoemde kijkt ook een aantal mensen naar de bijeenkomst die de partij tegelijkertijd in de AFAS Live (voorheen de Heineken Music Hall, red.) houdt. De mensen bij de tafels doen hun best iedereen aan te spreken. Voor sommigen leveren de gespreken nieuwe inzichten op. “Ik wil sowieso links stemmen”, vertelt Susan Arts nadat ze opstaat van haar gesprek bij de Partij voor de Dieren. “Voor ik een beslissing neem wil ik weten wat de verschillen zijn tussen GroenLinks en de Partij voor de Dieren en heeft iemand van die partij mij net uitgelegd.”

Naast langsgaan om je vragen te stellen is ook de HKU aanwezig met een aantal projecten. Op het plein bij de ingang van de Ronda-zaal kunnen bezoekers kijken naar de film ‘Het uur tussen hond en wolf’ van Jacob Dijker, of het ‘Manifesto of Truth’ van Nick van der Veer lezen, dat door middel van ouderwetse dia’s op de muur wordt geprojecteerd.

In de foyer is het ook mogelijk om naar een politieke podcast te luisteren of de ‘Trumpsimulator’ te spelen. Gedurende de avond nemen veel mensen plaats voor het beeldscherm en nemen virtuele beslissingen alsof ze de huidige president van de Verenigde Staten zijn. ”Het spel is eigenlijk een soort waarschuwing”, vertelt ontwikkelaar Danny Heijnekamp. “We willen hiermee tegen de mensen zeggen: ‘denk goed na over op wie je gaat stemmen, om zo een Donald Trump-scenario in Nederland te voorkomen.’”

De afsluiting van de avond is in handen van zangeres Aafke Romeijn en haar band. De geëngageerde muzikante presenteert haar EP ‘Versplintering op Rechts’. Na het optreden kondigt presentator Lennart Booij af met de woorden: “De diehards kunnen beneden wat gaan drinken, want pop-o-matic begint zo.”