Kabinet gaat nepdyslexie te lijf

Het tv-programma Rambam overvalt minister Bussemaker met haar eigen dyslexie-verklaring

Het kabinet wil de stroom aan dyslexieverklaringen in het onderwijs indammen, schrijven minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker aan de Tweede Kamer. Ze reageren hiermee op het tv-programma Rambam.

Het is wel heel makkelijk om te doen alsof je dyslexie hebt, lieten de makers van Rambam in februari zien. En het is nog voordelig ook. Dyslectische studenten krijgen 1.200 euro korting op hun studieschuld en mogen langer over hun tentamens doen.

Dus zijn er veel meer studenten dan vroeger die zeggen dat ze dyslexie hebben. Commerciële bureaus zouden hen aan een verklaring helpen. De programmamakers gaven ook minister Bussemaker haar eigen dyslexieverklaring.

Nog voor de zomer laten Dekker en Bussemaker uitzoeken hoeveel dyslectische leerlingen en studenten er zijn in het onderwijs. Althans, hoeveel van hen een verklaring hebben gekregen.

Er komt ook een ‘checklist dyslexieverklaring’ om examencommissies te helpen bij het vellen van een oordeel. Bovendien komen er richtlijnen voor deskundigen en eisen aan de verklaringen.

“Het blijft een weerbarstige problematiek”, schrijven de bewindslieden aan de Tweede Kamer, “maar met deze maatregelen streven wij er naar de stroom aan dyslexieverklaringen in te dammen en terug te brengen naar normale proporties.”

En één ding willen ze nog even zeggen: “De dyslexieverklaring die aan de minister is uitgereikt, bleek overigens nep.”