Kamer maant minister tot actie

Wat gaat de minister van Onderwijs doen, nu ze de harde cijfers rond het leenstelsel kent? In het vragenuur van de Tweede Kamer stelden oppositiepartijen en regeringspartij VVD zojuist die vraag.

Tegenstanders van het leenstelsel wilden allemaal hun gelijk incasseren, terwijl minister Bussemaker bleef volhouden dat de feiten en cijfers rond het leenstelsel allemaal binnen de verwachtingen vielen: de effecten zouden maar tijdelijk zijn.

Eppo Bruins van de ChristenUnie nam daar geen genoegen mee en vond dat alle alarmbellen moesten afgaan: “Ik word woest als ik zie dat jongeren afzien van studeren om financiële redenen.” Hij wilde met name weten wat minister Bussemaker gaat doen om gehandicapte studenten te helpen.

Want die lijken minder vaak te gaan studeren nu ze geen basisbeurs krijgen. Als dat echt zo is, vindt minister Bussemaker dat ook een probleem. Dat zei ze vanmorgen in een interview en herhaalde ze nu.

“Fijn dat de minister er ook zorgen over heeft, maar wat gaat ze concreet doen?”, drong Bruins aan. Hij wilde liefst een financiële tegemoetkoming voor uitwonende gehandicapte studenten, die er in het leenstelsel tweeduizend euro op achteruit zijn gegaan. Hij hoopte dat de minister de Kamerleden “niet alleen met woorden stroop om de mond zal smeren”.

Maar financiële toezeggingen deed Bussemaker niet. Eerst wil ze de voorlichting aan gehandicapte studiekiezers verbeteren: ze zouden al in de studiekeuzecheck bij de opleiding moeten aangeven wat hun beperkingen zijn, zodat er rekening mee kan worden gehouden. Aanpassing van schema’s en allerhande voorzieningen zouden hen kunnen helpen, en ja: desnoods moet er iets gebeuren met het zogeheten profileringsfonds.

Na enkele vragen van de oppositie die vooral bedoeld leken om de eigen verontwaardiging te ventileren liep ook VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg naar de interruptiemicrofoon. Hij keek in de monitor naar de cijfers over de uitval van studenten en zag dat nog altijd duizenden jongeren voortijdig afhaken. De uitval is weliswaar een beetje gedaald en studenten maken een bewustere studiekeuze, maar het kan volgens hem nog veel beter. Wat gaat de minister daaraan doen, wilde hij weten.

Inderdaad is de hoge uitval frustrerend voor studenten, antwoordde Bussemaker. Proefstuderen, betere studiekeuzevoorlichting en meer samenwerking tussen mbo en hbo waren oplossingen die ze opperde.