Kamerleden “verbijsterd” over boetes voor late inschrijving tentamens

Kamerleden vinden het niet goed dat sommige universiteiten en hogescholen boetes geven aan studenten die zich te laat inschrijven voor een tentamen. De PvdA heeft Kamervragen gesteld.

“Het is een rare manier van geld innen”, vindt Mohammed Mohandis (PvdA). Hij stelt vandaag Kamervragen over zulke boetes. Het is niet acceptabel als studenten honderden euro’s moeten betalen om alsnog deel te kunnen nemen aan tentamens, vindt hij.

De Onderwijsinspectie liet gisteren weten dat universiteiten en hogescholen geen boetes mogen opleggen voor een late inschrijving voor een tentamen. Wel mogen ze een inschrijftermijn hanteren waarna studenten niet meer worden toegelaten.

“Het is absurd dat ze zulke boetes opleggen”, vindt Michel Rog (CDA). “Ik was verbijsterd toen ik het las. Natuurlijk mag je een grens stellen en moeten studenten zich op tijd inschrijven. Maar om dan geld te gaan vragen... Zoiets moet je een student niet laten afkopen.”

De Tweede Kamer lijkt daar tamelijk unaniem over. “Financiële sancties moet je niet toestaan”, vindt D66-Kamerlid Paul van Meenen. “Verder moet je dit aan de instellingen, in samenspraak met hun studentenvertegenwoordigers, overlaten.”

“Een boete is natuurlijk onzin”, vindt ook SP’er Jasper van Dijk. “Het moet niet gekker worden. Studenten worden al genoeg uitgeknepen. De Universiteit Utrecht laat zien hoe het moet: wie zich inschrijft voor een vak, staat ook ingeschreven voor het tentamen. Probleem opgelost.”

“Laten we maar de weg van de Onderwijsinspectie bewandelen”, zegt ook Harm Beertema (PVV). “De sanctie is al sterk genoeg als je gewoon niet mag meedoen met het tentamen. Om het dan zo te draaien dat je je alsnog kunt inkopen... We moeten niet naar boetesysteem gaan. Dan kun je wel bezig blijven. Er zijn altijd wel dingen te verzinnen waar je een boete voor kunt geven.”