Kamerleden bezorgd over parlementaire geschiedschrijving

Staatssecretaris Dekker moet iets verzinnen om het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis te redden. Andere wegbezuinigde onderzoeksinstituten krijgen minder steun van de Tweede Kamer.

Het kabinet wil 200 miljoen euro korten op verschillende onderzoeksinstituten en belangenclubs. Onder andere het Montesquieu Instituut, het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut en de Landelijke Technische Bibliotheek van de TU Delft raken hun hele subsidie kwijt. Ook het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis (CPG) moet zichzelf voortaan bedruipen.

Hoewel de meeste fracties niet gelukkig zijn met de bezuinigingen, krijgt alleen de motie om het CPG open te houden voldoende steun. Een brede meerderheid van het CDA, D66, SP, VVD en PvdA wil dat staatssecretaris Sander Dekker alles op alles zet om het centrum open te houden. Met een motie vragen ze hem te kijken of instellingen als de Radboud Universiteit een deel van de financiering kunnen overnemen. De Hoge Colleges van Staat – waaronder de Tweede Kamer en de Raad van State – zouden het instituut kunnen betalen voor contractonderzoek.

Dekker wil niets beloven. “Ik zie dit als een inspanningsverplichting”, zei hij vanmiddag in de Tweede Kamer. “Maar ik kan u geen garantie geven dat het ook geregeld wordt. We zitten in een ingewikkelde financiële tijd.”

De Kamer stemt morgen over de moties die zijn ingediend naar aanleiding van de miljoenenbezuiniging. Die gaan niet alleen over het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis, maar ook over de korting op subsidies voor Nederlandse taallessen in het buitenland, ouderenorganisaties in het basisonderwijs en speciale programma’s voor laaggeletterden.