Kamernood in Utrecht weer gestegen

Het tekort aan studentenkamers in Utrecht is toegenomen tot 8300. Het gemeentebestuur snapt niet hoe dat kan.

Het blijft lastig om een kamer te vinden in Utrecht. Uit de laatste cijfers (pdf) van branchevereniging voor studentenhuisvesters Kences blijkt dat 8300 studenten niet in de stad wonen, maar dat wel graag zouden willen. Stukken meer dan vorig jaar; toen lag het tekort op 5700.

De cijfers zijn een forse tegenvaller voor wethouder Paulus Jansen, die probeert het tekort aan studentenhuisvesting terug te dringen. In 2012 werd er een Actieplan Studentenhuisvesting Utrecht gestart om de kamernood op te lossen.

De gemeente weet niet waarom het tekort aan kamers zo sterk is gestegen. “De toename van het kamertekort sluit niet aan bij onze bevindingen en ervaringen”, schrijft de wethouder aan de gemeenteraad. Hij wijst de raad er op dat de gemiddelde wachttijd bij de SSH juist is afgenomen (van 12 naar 11 maanden), en dat er dit jaar 955 nieuwe studentenkamers bijgekomen zijn, onder andere door de ingebruikname van SSH-complex Johanna. Wel erkent hij dat het aantal woningen in sloopwoningen is verminderd: van 2800 naar 1700.

De wethouder verwacht dat het kamertekort de komende jaren zal afnemen: er worden tot en met 2018 ruim 3800 studentenkamers bijgebouwd, schrijft hij aan de gemeenteraad. In een overzicht van projecten staat onder meer dat er plannen zijn om een studentencomplex met 800 woningen in Overvecht neer te zetten. De bouw daarvan moet in 2017 beginnen.

Eind vorige maand ging de gemeenteraad akkoord met striktere regels voor het verbouwen woningen tot studentenkamers. Een nieuwe norm die stelt dat elke studentenkamer minstens 24 m2 vloeroppervlak (inclusief gemeenschappelijke ruimtes) moet tellen, moet voorkomen dat huizen worden volgepropt met kleine kamers.

Ook een nieuw landelijke woningwet kan mogelijk een rem zetten op de aanwas van nieuwe studentenwoningen. Met het faillissement van woningcorporatie Vestia in het achterhoofd is namelijk besloten dat sociale huisvesters hun projecten voortaan zelf moeten financieren en niet met beleggers mogen samenwerken.