Kandidaten U-raad balen van gedoe rondom verkiezingen

Studenten kunnen voor de U-raad kiezen tussen de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) en Lijst VUUR

Huidige en toekomstige leden van de verschillende raden begonnen maandag vol energie aan hun campagne om zoveel mogelijk studenten te bewegen hun stem uit te brengen. De verwachtingen waren hooggespannen. Misschien dat het landelijke tumult rondom inspraak van studenten en docenten zelfs zou kunnen leiden tot een opkomst in de buurt van de uitschieter van vorig jaar van meer dan 25 procent.

Een dag later is de stemming anders. De opkomst blijft zelfs achter bij het gemiddelde van eerdere jaren.

Er ging maandag iets fout met een universitaire mail waarin studenten werd verwezen naar de link naar de verkiezingssite. Dat bericht bleek bij veel studenten in de spambox te zijn beland. Het is nog onduidelijk bij hoeveel studenten dit het geval is en wat de oorzaak is. Voor het stembureau was er in ieder geval aanleiding om alle studenten vandaag een herinneringsmail te sturen, via een andere server.

Bovendien bleek de link naar de stemsite die studentenpartij VUUR op het promomateriaal had vermeld, niet te werken. De universiteit maakt dit jaar gebruik van een nieuwe applicatie. Na de eerste klachten werd de link alsnog gekoppeld aan het juiste adres.

Kandidaatslid voor VUUR Josefien van Marlen maakt zich zorgen: “Het is heel jammer dat dit nu allemaal zo loopt. Vooral ook omdat de verkiezingen op een ongunstig moment plaatsvinden. Vorig jaar waren ze in de tentamenperiode en konden alle studenten in de bieb worden aangesproken. Nu zitten we net na een onderwijsvrije week; veel studenten hebben de aankondigingen van de verkiezingen gemist. Daar komt bij dat de verkiezingen voor het eerst maar drie in plaats van vijf dagen duren. Hopelijk kunnen we de studenten nog bereiken voor de laatste dag van de verkiezingen woensdag.”