Kantines UU weekje vleesloos

Archieffoto van een proeverij van Eurest

Hoewel er maar een handjevol mensen op de universiteit is, zijn er toch vier locaties van Eurest open. En of er nu veel of weinig klanten komen eten, het bedrijf vindt het belangrijk om mee te doen aan de landelijke week zonder vlees, zegt regiomanager Peter Yska. “We willen laten zien dat vegetarisch en veganistisch eten ook lekker is, buiten dat het een duurzamere keuze is dan vlees- of visproducten.”

En Eurest maakt er geen half werk van. “Er is bij ons deze week echt geen vlees te vinden. Wie toch iets van vlees wil, zal naar een andere aanbieder moeten. Met deze vleesloze week willen we een statement maken en laten zien hoe belangrijk wij het vinden om duurzaam eten aan te bieden. Normaal gesproken zijn onze vegetarische en veganistische producten ook al goed zichtbaar, omdat we het belangrijk vinden dat onze gasten een duurzame keuze kunnen maken.”

Nu bijna alle studenten en het gros van de medewerkers nog thuis zitten, hoeft Eurest niet echt op veel klanten te rekenen. “De omzet is minimaal en we hebben ons aanbod zo aangepast dat we à la minute iets kunnen klaarmaken. Zo houden we niet veel over en hoeft er nauwelijks iets te worden weggegooid. Toch willen we laten zien dat we kwalitatief goede gerechten zonder vlees kunnen aanbieden. ”

Op het Utrecht Science Park zijn drie locaties open te weten in het Educatorium en in het Jeannette Donker-Voetgebouw. Ook Gutenberg is open. Op de International Campus is de Dining Hall open.