Koperdieven slaan weer toe in De Uithof

Koperdieven hebben vorige week een flinke slag geslagen. Zij hebben 550 strekkende meter koperbuis van het dak van het Ruppertgebouw in De Uithof gestolen.

Op 18 december kreeg Security een telefoontje van de teamleider Techniek van de Universiteit Utrecht met de mededeling dat de koperen ringleiding van het dak van het Ruppert was verdwenen. De leiding diende als bliksemafleider.

Rob Mulder van Security: “Wanneer het koper precies is gestolen weten we niet. Het kan dus al eerder zijn geweest dan 18 december. Op dit moment wordt er zo veel  op daken in De Uithof gewerkt, dat het ook niet opvalt als er mensen op het dak lopen.”

De koperen leiding met een doorsnede van een centimeter zat bevestigd aan de rand van het dak. Via een aardpen maakte het koper contact met de aarde. Op die manier wordt de bliksem op een veilige manier ‘afgeleid’. Wat de straatwaarde van de buit is, weet Mulder niet maar wel "dat het de universiteit meer kost dan het de dieven oplevert”.

Het is niet de eerste keer dat koperdieven hun slag slaan op de universiteit. Geen koper lijkt veilig. Security is zelf ook eens slachtoffer geworden van dit speciale dievengilde. “Uit onze oefencontainer zijn de gaspijpen afgebroken. Die container staat in een uithoek op het terrein van Diergeneeskunde. In onze nieuwbouw die bij Olympos komt te staan en als het goed is in mei klaar is, zullen we dan ook geen koper meer gebruiken.”

Volgens Mulder zal de bliksem op het Ruppert ook niet meer door koper worden afgeleid, maar door een ander geleidend materiaal.