Korting pakken op duurzame Utrechtse producten

Die lekkere vette pizza voor je neus, die stoere cargobroek aan je kont. Lekker, leuk en ook nog eens duurzaam en fairtrade. Toch? En als het aan studentennetwerk Morgen ligt, kun je die producten met korting kopen met de DuKo, de duurzame kortingskaart die te koop is bij studievereniging Storm.

Het watertappunt in De Uithof, het gedoofde licht bij het Van Unnikgebouw tijdens Earth Hour, een eigen moestuin bij Centrumgebouw Noord. In De Uithof zijn medewerkers en studenten hard bezig een duurzame lijn te volgen. Daar is weer een nieuw initiatief bijgekomen. Het landelijke studentennetwerk Morgen komt samen met de Utrechtse studievereniging Storm met de DuKo op de proppen.

Een ovale sleutelhanger met het logo van DuKo: met dit stukje plastic kun je als student korting krijgen bij geselecteerde winkels. Voor het symbolische bedrag van één euro kun je de kaart kopen bij studievereniging Storm. Voorlopig is de kaart alleen in Utrecht verkrijgbaar en te gebruiken.

“Twee en een half jaar geleden zijn we op het idee gekomen van een kortingskaart”, zegt Lody Kuling, bestuurslid bij Morgen. “We hebben toen een groot plan opgezet voor een landelijk project, maar onze samenwerkingspartner trok zich terug. We moesten toen gaan nadenken over een andere invulling en besloten de DuKo te introduceren in één stad: Utrecht.”

Duurzame pizzabodems en biologische ijsjes
Utrecht was een voor de hand liggende keuze voor Morgen. In alle grote steden in Nederland zitten lidorganisaties van het studentennetwerk, maar in Utrecht waren veel vrijwilligers bezig met de DuKo. “Deze vrijwilligers wisten de duurzame winkels in deze stad te vinden.”

Volgens Lody is de DuKo niet ontstaan om er geld mee te verdienen. De kaart kost weliswaar één euro, maar ook daar is over nagedacht. “We willen veel studenten in aanraking laten komen met duurzame producten. Onze ervaring is dat gratis spullen eindigen op de grote stapel. Door geld te vragen, denken studenten er in ieder geval over na.”

Er zijn al winkeliers in Utrecht die meedoen met de kortingskaart. Met genoeg anderen lopen de onderhandelingen nog, zoals met New York Pizza. “Bij de pizzaketen krijg je bijvoorbeeld korting op de biologische bodem.” De rest van de pizza is echter niet ‘duurzaam’. Lody: “Er zit een verschil in idealisme en een eerste stap maken. We maken een afweging.”

Of de sleutelhanger van DuKo van duurzaam plastic is, durft Lody niet te zeggen. “We hebben ze besteld bij een bedrijfje dat duurzame en fairtrade producten verkoopt, maar ik weet niet zeker of het ook duurzaam is. Morgen heeft het beleid om zo duurzaam mogelijke producten te gebruiken, maar in dit geval kan ik niet verzekeren of dat zo is.”

Naast New York Pizza kun je onder andere terecht bij de  Bioparfumerie voor je biologische parfummetjes, Moestuin Maarschalkerweerd voor je dosis vitamientjes en met de zomer in het vooruitzicht kun je ook biologische ijsjes halen bij IJS&Zopie. De kortingen variëren van 10 tot 15 procent. Meer winkeliers staan op de website van de kortingskaart.