Krakers vertrekken, USC kan lustrumfeest voorbereiden

De panden aan de Reactorweg zijn nu door de krakers verlaten. Foto Madee Hofenk/DUB

Een paar weken geleden kregen de 25 krakers te horen dat ze in mei hun onderkomen in de panden op de Reaktorweg moesten verlaten. Ze woonden daar al anderhalf jaar en hadden er een veganistisch café en een fietsenwerkplaats opgezet.

De eigenaar De Waal Beheer had een contract afgesloten met studentenvereniging USC die daar haar lustrumfeest wil geven. Omdat de krakers niet weg wilden gaan, spande de eigenaar een rechtszaak aan. Voor de uitspraak van de rechter kwam, hielden de krakers afgelopen weekend nog een protestactie voor de deur van het gele kasteel, het onderkomen van de studentenvereniging.  De krakers wilden de studenten nog eenmaal onder de neus wrijven dat wonen boven feesten gaat. De actie mocht niet baten. De krakers verloren de rechtszaak en besloten te vertrekken.

Het USC heeft zich  in deze kwestie afzijdig gehouden. Volgens de vereniging is ze geen partij in het conflict. De afspraak om dit terrein deze zomer te gebruiken voor haar lustrumfeesten is met de eigenaar van het complex. De eigenaar De Waal wil de panden na de feesten slopen. Hij zegt dat er daarna weer bedrijfsunits komen.

Volgens de krakers zijn er echter geen concrete plannen voor het hergebruik van de ruimte. Ze hebben er sinds De rechter vond ook in hoger beroep dat er voldoende redenen waren om de politie groen licht te geven voor de ontruiming.

Na het verloren hoger beroep op 12 mei, hebben de krakers besloten de panden zelf te verlaten. In een eerder gesprek met DUB zei kraker Teun dat hij het jammer vindt dat het USC niet rechtstreeks met hen heeft willen spreken. “Misschien hadden we wat kunnen regelen en daarmee had de vereniging een huur van 40.000 euro kunnen besparen.”

Het USC heeft het complex gehuurd van juli tot en met oktober. Binnenkort zal begonnen worden met de voorbereidingen. De kosten voor de rechtszaak worden verhaald op de kraker. Ze hebben dit geld via sympathisanten al binnen gekregen.