Kritische wetenschappers houden lezingen in UB Binnenstad

De Amsterdamse hoogleraar Ewald Engelen komt ook naar Utrecht. De afbeelding komt uit een lezing van Engelen in het Maagdenhuis.

Neerlandicus Geert Buelens verricht maandagmiddag de aftrap voor een reeks lunchlezingen over de stand van zaken in het Nederlandse hoger onderwijs. Ook de Amsterdamse financieel geograaf en publicist Ewald Engelen spreekt deze week in de Eetzaal van de UB aan de Drift.

Het initiatief voor de ‘Lunchbox Lectures’ komt van Utrechtse studenten die sympathiseren met actievoerders die in Amsterdam het Maagdenhuis bezet houden. Deze studenten verenigden zich twee weken geleden in De Nieuwe Universiteit Utrecht.

De studenten willen met de lezingen aandacht vragen voor de grote problemen die er volgens hen in Nederlandse en Utrechtse hoger onderwijs zijn. De studenten spreken onder meer van een gebrek aan democratisch bestuur en een doorgeslagen 'rendementsdenken'.

De lezingen vinden elke werkdag plaats in de Eetzaal van de UB Binnenstad, van 12.30 tot 13.00 uur. Na hoogleraar Nederlands Geert Buelens is het dinsdag de beurt aan Ewald Engelen die de afgelopen weken met enkele speeches de Amsterdamse actievoerders een hart onder de riem stak.

Andere bekende genodigden zijn de Leuvense rector Rik Torfs en de Rotterdamse socioloog Willem Schinkel.