Kun je studenten ondernemerschap aanleren?

Kun je het leren om ondernemer te zijn of is het een gave die je in je genen hebt? Dat was een van de discussiepunten tijdens de opening van de Nederlandse Global Entrepreneurship Week in Utrecht.

“Ondernemerschap is een mindset, een manier van denken die je in je hebt”, zei UU-collegevoorzitter Marjan Oudeman maandag tijdens de opening van de Nederlandse Global Entrepreneurship Week in Utrecht, die georganiseerd wordt in 125 landen.

Dit idee kwam bij verschillende sprekers terug. Daarom was het opvallend dat Bill Aulet, de waarnemend directeur van het Entrepreneurship Center van MIT in een filmpje beweerde dat je ondernemerschap gewoon kunt leren. En dat het in het hele onderwijsprogramma van MIT als het ware verweven is hoe de ontdekkingen van wetenschappers een commerciële toepassing zou kunnen krijgen. Ook op Harvard krijgen studenten veel ruimte om hun ideeën te ontwikkelen in het Harvard Innovation Lab. Van pril idee tot uitgewerkt business plan.

Tijdens de discussie kwam regelmatig de vraag naar voren of het hoger onderwijs het ondernemerschap niet veel meer moet integreren in het onderwijsprogramma. Vooral jonge studentondernemers krijgen weinig ondersteuning voor het ondernemerschap tijdens hun opleiding.

Kinderen zou een ondernemende instelling al vanaf de basisschool met de paplepel ingegoten moeten krijgen. Maar dat is wat anders dan het zelf willen starten als een ondernemer. “Een ondernemer van vandaag is niet meer alleen uit op geld verdienen”, zei Hein Roelfsema, directeur van het Utrecht Center for Entrepreneurship. “Hij wil de samenleving beter maken. En daarbij gaat het niet in de eerste plaats om het idee zelf, maar over de manier waarop je het idee in de wereld zet.”

“Een ondernemer helpt met nieuwe ideeën onze samenleving vooruit”, stelt ook Marjan Oudeman. En daarvoor moet hij of zij risico durven nemen, zijn nek uitsteken. In Nederland krijgt een mislukte ondernemer vaak een kruisje op zijn voorhoofd, in Amerika tel je pas mee als je een paar keer flink op je bek bent gegaan, zeiden een aantal jonge ondernemers.

Of het nu een gave is, of een talent dat je kunt leren, de bezoekers aan deze openingsbijeenkomst zien graag dat de universiteiten en hogescholen meer aandacht aan het ondernemerschap zouden besteden. “In Amerika krijgen promovendi een opleiding tot ondernemer", vertelt Erik Stam, hoogleraar Ondernemerschap en Innovatie (UU). “Bij ons is het promotietraject geheel gericht op een glanzende carrière in de wetenschap, terwijl maar een kleine percentage daar in terecht komt. Het is zaak promovendi beter op hun toekomst voor te bereiden. Bijvoorbeeld hoe ze een idee na hun promotie kunnen uitbouwen tot een eigen bedrijf.”