Kunstenaars gaan Uithofbewoners uitdagen

Een groep kunstenaars wil komend jaar een verdieping van het Van Unnikgebouw bezetten met het project Zero Footprint Campus. Idee is om in contact te komen met wetenschappers en studenten en dat moet leiden tot een eindtentoonstelling in 2017.

De kunstenaars Melle Smets en Cynthia Hathaway willen komend jaar, ondersteund door stichting Utrecht Science Park, hun kunstenaarsvisie loslaten op De Uithof. Ze hebben het Departement of Search opgericht. Ze willen samen met wetenschappers en studenten projecten starten waarbij ze willen ontdekken hoe je binnen een campus als de Uithof zelfvoorzienend kan zijn. Kunnen we hier zelf voor ons voedsel zorgen? Hoe maak je energie? Het zijn voorbeelden om je eigen footprint zo minimaal mogelijk kan maken. "Helemaal zero kan natuurlijk niet", vertelt Melle Smets  zondag in het Academiegebouw bij de presentatie van het project Zero Footprint Campus. "Maar als we op de bovenste verdieping van het Van Unnikgebouw komen, verliezen we al veel calorieeën met het nemen van de trap.

De kunstenaars zijn niet op zoek naar oplossingen, zoals de wetenschappers. Hun motto is dan ook: “Dit leidt tot niets.” Ze observeren, kijken wat hen opvalt aan het leven op de campus en willen daar de wetenschappers en studenten mee confronteren. "Het valt ons op dat de onderzoekers bezig zijn met grote thema's als duurzaamheid, Urban Health of Dynamics of Youth, maar dat je daar in de praktijk op de campus weinig van terug ziet", zegt Smets.

Ze hebben alvast een filmpje gemaakt met enkele zaken die hen opvalt op de campus. Bijvoorbeeld dat de  campus heel geordend is. Netjes een fietspad naast de busbaan, geen rondslingerende fietsen, weilanden die niet voor publiek toegankelijk zijn enzovoort. Ook is er hier van alles één: één restaurant, één supermarkt en studentenkamers hebben één bed.

Het is niet de eerste keer dat Melle Smets actief is in De Uithof. Vorig jaar zat hij al enige tijd op de vijfde verdieping van het Van Unnikgebouw, waar hij samen met studenten van het Sandberg Instituut, het postdoctorale programma van de Gerrit Rietveld Academie, veel sprak met wetenschappers om een beeld te krijgen van de campus.

Een concreet project was vorig jaar het kweken van de grootste maisplant ooit. Maar liefst tweehonderd plantjes werden uitgereikt aan medewerkers en studenten in De Uithof. Een veldje werd ploegrijp gemaakt. Zo’n honderd plantjes werden daadwerkelijk geplant. Vooral studenten lieten het volgens Smets afweten. Tijdgebrek, zo was de reden volgens hem. En in de zomer kwam bijna niemand zijn maisplantje nog verzorgen. Uiteindelijk leverden de planten het team niet meer op dan een aanmoedigingsprijs op een festival voor Giant Corn.

In De Uithof werd gezocht hoe de oogst binnen de campus gebruikt zou kunnen worden.  Een poging om de geoogste maïs te gebruiken voor een door de kantines verspreide maïssoep, stuitte vanuit hygiëneredenen op een veto van cateraar Sodexo. Wel werd er een oogstfeest georganiseerd waarbij een deel van de mais ook gebruikt werd voor het brouwen van maisbier.

Het kunstproject van de Zero Footprint Campus moet leiden tot een eindexpositie in 2017. Hoe dat eruit gaat zien is nog onbekend. Smets wil graag meer kunstenaars naar De Uithof halen, maar moet daar de financiën nog voor rond krijgen.