Kunstenaars proosten met melk op Zero Footprint Campus

Een groep kunstenaars presenteerde gisteren de Zero Footprint Campus op de stoep naast het Educatorium. De groep wil zich het komende jaar op deze plek manifesteren met veelal duurzame projecten. De toost was dan ook met een glas biologische melk.

Het Department of Search noemen de kunstenaars zich. De aankondiging van dit project van kunstenaars Melle Smets en Cynthia Hathaway was in april in het Academieigebouw. Deze week werd het officiële startsignaal gegeven. De kunstenaars gaan het komende jaar aan de slag op de campus in De Uithof. De kunstprojecten die ze binnen hun Zero Footprint Campus gaan opzetten, hebben allemaal een duurzaam karakter.

Zo werd een project aangekondigd dat de wol van de schapen die rondlopen in de weilanden in De Uithof gebruikt gaat worden voor het breien van een natuurlijke universiteitssweater. Ook willen ze de biologische melk van boerderij De Tolakker verspreiden via een Milk Bar en wordt van op de campus gekweekte monsterpompoenen soep gemaakt. De kunstenaars willen ook met behulp van studenten energie opwekken door ze te laten traplopen in het Van Unnikgebouw bijvoorbeeld.

De voortgang van de kunstprojecten is te zien in de grote houten stellage dat het paviljoen is van de Zero Footprint Campus. Tijdens een zogeheten Barn Raise werd deze in bijna één dag neergezet. Het paviljoen is gemaakt van  stevige, zes meter hoge palen die rechtstreeks afkomstig zijn van lange 100 jaar oude lariksbomen uit de Drenthse bossen, gekapt door Staatsbosbeheer om meer ruimte te creëren voor loofbomen. Het team haalde de bomen vorige week op in Groningen. Het paviljoen moet een ontmoetingsplek worden waar de kunstenaars laten zien waar ze mee ezig zijn.

Op de muur van dit houten huis is een enorme Powermap aangebracht. Het geeft met cirkels schematisch een beeld van de universiteit in relatie met haar omgeving. De academie staat in het centrum daarom heen staan gerelateerde gebieden: de publieke sector, de culturele en sociale wereld, de markt en de natuurlijke omgeving.

Bij de opening werd uit elk gebied een vertegenwoordiger uitgenodigd om hun handtekening te zetten. Rector Bert van der Zwaan was er namens de universiteit, Floris de Gelder van het Utrecht Science Park namens de markt, Hans van Soelen namens de gemeente Utrecht, Florian Hupkes namens het Utrechts Landschap en Maria Hlavajova namens de organisatie Basis voor Aktuele Kunst.

Bert van der Zwaan voorspelde dat de grenzen tussen de sectoren in de toekomst zullen vervagen: de universiteit zit niet meer in de ivoren toren, maar staat steeds meer in de samenleving en heeft direct contact met de maatschappelijke organisaties.