Langer in de file in De Uithof

Denk de auto's er maar bij!

Automobilisten met als bestemming De Uithof moeten vanaf maandag eerder van huis vertrekken. Er komt een omleiding waardoor vrijwel al het verkeer over de Leuvenlaan en de Universiteitsweg wordt gestuurd.

Alleen geduldige automobilisten ergeren zich niet aan de verspilde minuten in de Uithoffile op weg naar werk of huis. In de ochtend- en avondspits kan het een kwartier duren om van de ene kant van De Uithof naar de andere te komen. Tot 1 maart wordt dat alleen maar erger door voorbereidende werkzaamheden voor de Uithoftramlijn op het noordelijke deel van de Sorbonnelaan, staat in de nieuwsbrief van de Directie Vastgoed & Campus.

Vanaf maandag kunnen automobilisten komende vanaf Stadion Galgenwaard niet meer rechtsaf slaan. Wie wil parkeren in de UB Uithof of achter het Wentgebouw, moet een heel rondje Uithof doen om daar te komen. Na vier uur 's middags kunnen automobilisten De Uithof wél via de Sorbonnelaan verlaten.

Er wordt met name in de ochtendspits extra drukte verwacht op de Leuvenlaan en extra vertraging op de T-splitsing met de Universiteitsweg. Deze voor fietsers gevaarlijke afslag zal alleen nog maar drukker worden, voorspelt Vastgoed & Campus. Zij raden daarom aan om De Uithof via de A28 te benaderen. Fietsers en bus 12 hoeven geen andere route te nemen.

De Sorbonnelaan langs het Wentgebouw wordt opgebroken om kabels, leidingen en het hoofdriool te verleggen. De werkzaamheden horen bij de voorbereidingen voor de aanleg van de trambaan naar De Uithof. Of die tram vanaf 2018, zoals eerder de bedoeling was, gaat rijden, is onduidelijk.  Minister Melanie Schultz van Haegen zei woensdag dat de rijksfinanciering met een jaar wordt vertraagd. Bestuur Regio Utrecht bestudeert of de uitstel van de financiering gevolgen heeft voor de aanleg.