Laptops verplicht voor eerstejaars Diergeneeskunde

Diergeneeskunde gaat meer ict-toepassingen in het onderwijs gebruiken. Eerstejaars moeten daarom verplicht in het bezit van een laptop zijn.

Hoorcolleges volgen op je computerscherm, tentamens maken op je laptop, digitale interactie tijdens hoor- en werkcolleges: Diergeneeskunde wil de komende jaren flinke stappen zetten om het onderwijs te digitaliseren. Eerstejaars moeten vanaf komend studiejaar verplicht een laptop hebben.

Mac- en Linux-gebruikers zullen even moeten slikken, want de laptops moeten verplicht Windows draaien. “Een aantal van onze applicaties draait alleen op Windows. We zullen ieder jaar de laptopeisen opnieuw definiëren. Ik kan me voorstellen dat op den duur een tablet ook mogelijk is”, zegt Jan Haarhuis, hoofd Onderwijs- en Studentenzaken bij Diergeneeskunde.

Blijven investeren in facultaire desktopcomputers vond Diergeneeskunde niet verantwoord, zegt Haarhuis. En ook niet nodig. “De generatie studenten die hier nu binnenkomt, weet niet beter dan dat je altijd een computer bij je hebt.” Bij de voorlichtingsdagen in november en maart is de verplichte laptop al aangekondigd en volgens Haarhuis was er geen valse noot te horen. “Het werd als vanzelfsprekend beschouwd.”

Een goede draadloze internettoegang is wel een voorwaarde voor onder meer het digitaal afnemen van tentamens, benadrukt Haarhuis. “We gaan testen of de capaciteit voldoende is als een hele groep studenten tegelijk online gaat om een tentamen te maken.” De draadloze internettoegang is de laatste maanden verbeterd bij Diergeneeskunde. Tot voor kort was bij het gebouw van Gezelschapsdieren geen wifi.