Leerkracht natuurkunde wel, kunst- & cultuurstudent niet gewild op arbeidsmarkt

Natuurkundeonderwijs aan de UU. Foto: Beeldbank UU, Maria Salaru

Nederlandse universiteiten reiken samen jaarlijks zo’n 39.000 masterdiploma’s uit maar een mastertitel biedt lang niet altijd evenveel kansen op de arbeidsmarkt. De verschillen zijn groot, blijkt uit een analyse van uitkeringsinstantie UWV, die zeventig masters op een rij zette.

Vaste baan, goed salaris
Boven aan de ranglijst staat accountancy, gevolgd door econometrie en tandheelkunde. Afgestudeerden vinden snel een vaste baan met een goed salaris en tien jaar later is hun positie op de arbeidsmarkt nog altijd prima.

Alumni van kunst- en cultuurstudies, letterkunde en archeologie hebben juist een heel lastige start op de arbeidsmarkt. Bovendien halen ze die achterstand doorgaans niet meer in, want tien jaar na afstuderen ziet het er nog altijd matig uit. Het UWV, dat zich baseert op cijfers van SEO Economisch onderzoek en Elsevier weekblad, aangevuld met eigen onderzoek, hoopt dat de ranglijst helpt bij de studiekeuze.

Ranglijst 1 laat zien welke masteropleiding op dit moment een rooskleurig beeld geeft op een goede en vaste baan. De master met het beste perspectief is accounting. Ranglijst 2 laat zien welke masteropleiding de minste kans biedt op vast werk en een goed inkomen. Wie archeoloog wil worden, moet redelijk sober kunnen leven en niet verwachten er (snel) een vaste baan in te vinden.