Leerlingen Ibn Ghaldoun kunnen gewoon loten voor fixusstudies

Leerlingen van de Rotterdamse scholengemeenschap Ibn Ghaldoun kunnen gewoon meeloten voor opleidingen als Geneeskunde, Psychologie en Fysiotherapie. Het is niet erg dat ze nog geen cijferlijst hebben, zegt de Onderwijsinspectie.

Door de examenfraude moeten leerlingen van Ibn Ghaldoun veel examens overdoen. Daardoor hebben ze nog geen cijferlijst en kunnen ze eigenlijk niet meeloten bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Maar daar is iets op gevonden.

“We maken wel eens een uitzondering voor iemand die langdurig ziek is en het examen niet op tijd kan afleggen”, legt een woordvoerder van de Onderwijsinspectie uit. “Nu doen we hetzelfde voor deze leerlingen. Ze kunnen gewoon meeloten en op basis van hun examenuitslag wordt dan later duidelijk of ze zijn ingeloot of niet.”

Wie zich inschrijft voor een opleiding met een numerus fixus, krijgt een lotnummer. Op grond van hun examenuitslag komen leerlingen in verschillende lotingsklassen terecht: hoe hoger hun cijfers, hoe meer kans. Als de examenuitslag van de Ibn Ghaldoun-leerlingen eenmaal binnen is, wordt duidelijk of ze geplaatst zijn of niet.

“Er zit wat ruimte in het systeem”, aldus een woordvoerder. Er zijn immers ook leerlingen die zijn ingeloot, maar toch iets anders gaan doen. De plaatsing loopt door tot in september.

Universiteiten en hogescholen hebben overlegd met het ministerie van OCW. “Wij zullen niet moeilijk doen met de inschrijving”, zegt een woordvoerder van universiteitenvereniging VSNU. Ook de hogescholen willen coulance betrachten waar dat nodig is.

Veel opleidingen hebben overigens geen centrale loting meer, maar selecteren hun studenten zelf. Het kabinet is van plan de centrale loting af te schaffen, maar het is nog niet bekend wanneer dat gaat gebeuren.