Legitimatie verplicht in UB Uithof

Wie in de avonduren of in de weekenden de universiteitsbibliotheek in De Uithof bezoekt, moet zich vanaf deze week legitimeren. De bibliotheek had te veel last van “ordeverstorend gedrag”.

In de vernieuwde binnenstadsbibliotheek moeten studenten en medewerkers en andere bezoekers al vanaf de opening een collegekaart of bibliotheekpas tonen na 5 uur ’s avonds en in de weekeinden. Deze week besloot de UB-directie ook in de vestiging in De Uithof om legitimatie te vragen.

Volgens woordvoerder Stephanie Helfferich was er tot voor kort geen noodzaak tot een restrictief toelatingsbeleid in De Uithof. “Maar de laatste maanden kwamen er steeds meer meldingen van ordeverstorend gedrag. Bij een aantal incidenten zijn mensen zelfs verzocht het gebouw te verlaten.”

De bibliotheek wil liever niets zeggen over de aard van de incidenten. Helfferich: “Laten we het houden op vervelend gedrag waar andere bezoekers last van hadden.”