Leiden doet mee aan mooc-certificaten

Leiden is de eerste Nederlandse universiteit die certificaten uitgeeft aan studenten die via mooc-platform Coursera een cursus volgen. Studenten die graag een certificaat willen, moeten daar een paar tientjes voor betalen.

Deelnemers aan het zogeheten signature track volgen precies dezelfde cursus als niet betalende deelnemers, maar moeten zich bij elke toets identificeren. Dat doet Coursera met id-controle of gezichtsherkenningssoftware via de webcam. Halen de betalende studenten het vak, dan krijgen ze een statement of accomplishment.

De zogeheten massive open online courses waar mooc een afkorting van is, worden vaak gegeven door professoren van topuniversiteiten en zijn in principe allemaal gratis te volgen. Maar voor ongeveer 36 euro kunnen mooc-deelnemers sinds kort ook een certificaat halen. Die nieuwe mogelijkheid leverde Coursera in september hun eerste miljoen op.

Tot nu toe zijn er 475 studenten die deelnemen aan het signature track van de Universiteit Leiden. Die krijgt per betalende deelnemer ook een paar euro. Dat geld wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe mooc’s.