Leiden Ranking: verschillende winnaars voor verschillende scores

Voor het zevende jaar op rij doen de makers van de Leiden Ranking het net wat anders dan andere ranglijsten. Ze wijzen niet één winnaar aan, maar laten geïnteresseerden aan de hand van allerlei data en criteria zelf uitzoeken welke onderwijsinstellingen het wanneer goed doen.

De reputatie van universiteiten en ook de kwaliteit van het onderwijs worden buiten beschouwing gelaten. De nadruk ligt op de wetenschappelijke ‘impact’ van universiteiten. Die meten de makers door te kijken naar het aantal keren dat een wetenschappelijk artikel wordt geciteerd in een ander artikel. Ook het aantal vrouwelijke auteurs van artikelen en het aantal open access-publicaties is in kaart gebracht.

Parameter impact
Als het om wetenschappelijke impact gaat scoort de Universiteit Utrecht goed op de lijst: gemiddeld 8,1 procent van hun publicaties hoort bij de beste 5 procent van de wereld. Het is ook meteen de universiteit met veruit het grootste aantal publicaties in Nederland. De Vrije Universiteit Amsterdam (7,9 procent) is dan de tweede in het land en Wageningen Universiteit (7,7 procent) is de nummer drie.

Parameter aantal toppublicaties
Maar de Nederlandse top ziet er anders uit als het gaat om het percentage publicaties dat bij de beste 1 procent van de wereld hoort: dan staat de Vrije Universiteit op de eerste plaats (1,8 procent), vrijwel ex aequo gevolgd door de Universiteit Utrecht (ook 1,8 procent).

Parameter gender
In de ranking is ook gekeken naar het aantal vrouwelijke en mannelijke auteurs van publicaties. In Nederland slaat de verdeling nergens uit in het voordeel van vrouwen. Bij de VU is het percentage vrouwelijke auteurs met 41,8 procent het hoogst. De Erasmus Universiteit blijft niet ver achter met 40,9 procent en de Technische Universiteit Delft scoort op dit punt het laagst (17,7 procent).

Van de 1.318 gerangschikte universiteiten wereldwijd zijn er overigens slechts 21 die meer vrouwelijke dan mannelijke auteurs tellen. De Medische Universiteit Bialystok in Polen scoort het hoogst met 59,3 procent.

Parameter samenwerken
Ook op het gebied van samenwerken doet de VU het goed in Nederland: 91,7 procent van de publicaties kwam daar tot stand in samenwerking met anderen. Maar ook de andere universiteiten doen het goed, Ze komen geen van allen onder de 80 procent met de TU Delft (81,6 procent) als hekkensluiter.

Parameter open acces
De Rijksuniversiteit Groningen doet het volgens Leiden Ranking het best op het gebied van open access. Daar is 87,8 procent van de publicaties vrij toegankelijk. De universiteiten van Leiden en Maastricht scoren beide 83,1 procent.

London School of Hygiene & Tropical Medicine (94 procent) heeft wereldwijd de meeste vrij toegankelijke publicaties. De universiteiten uit India en Iran bungelen onderaan in de open access-lijst.