Leidse hbo-studenten zeggen vertrouwen op in bestuur

De studentenraad van de Hogeschool Leiden heeft geen vertrouwen meer in het college van bestuur omdat de regels van de medezeggenschap niet zouden worden nageleefd. Een externe mediator moet de verhoudingen weer vlot trekken.

Grootste struikelblok is de inschrijfregeling voor nieuwe studenten. Het college van bestuur stelde die zonder overleg opnieuw vast, terwijl de studentenraad instemming moet geven. “Een juridische misstap”, aldus Lars van Rooijen, voorzitter van de studentenraad.

Het college heeft verder een deel van het advies over de begroting in de wind geslagen, zonder dit eerst aan de studenten te laten weten. “De juiste procedure is om daar weer over in gesprek te gaan.” Ook steekt het de studenten dat het contract van de ambtelijk secretaris niet wordt verlengd, waardoor de continuïteit van de medezeggenschap in het geding zou zijn.

Een woordvoerder van het bestuur laat weten het erg vervelend te vinden dat de studenten zich niet serieus genomen voelen. “Maar het college herkent zich niet in het beeld dat zij schetsen. We vinden de stem van studenten enorm belangrijk, maar dat betekent niet dat we altijd kunnen doen waar ze om vragen.”

Een externe mediator moet de kemphanen weer om tafel krijgen. De studentenraad staat “positief” tegenover dat voorstel van het college, maar overlegt maandag eerst met de Raad van toezicht van de hogeschool. Volgens voorzitter Van Rooijen gaat het hem niet om het halen zijn eigen gelijk: “Het is heel logisch dat je niet altijd je zin krijgt. Dit gaat over een juridische misstap van het college.”