Leon van de Zande benoemd tot algemeen directeur UU

Leon van de Zande, nu nog directeur van de directie Onderwijs & Onderzoek, wordt vanaf 1 januari algemeen directeur van de Universiteit Utrecht. Hij neemt het stokje over van Joop Kessels die in een andere functie aan de universiteit verbonden blijft.

De algemeen directeur van de UU is de directeur van de Universitaire Bestuursdienst. Hij stuurt de ambtenaren van negen centrale directies aan. Ook is de algemeen directeur de hoogste adviseur van het College van Bestuur en verantwoordelijk voor de uitvoering van de besluiten van het CvB. De algemeen directeur is ook voorzitter van het overleg met alle directeuren van de faculteiten en de UB.

Tot de jaren negentig had de universiteit een Secretaris van de Universiteit. Dat was wettelijk verplicht. Zo’n secretaris was verantwoordelijk voor alle ondersteunende diensten van de universiteit. Sommige universiteiten hebben die functie nog altijd. In Utrecht was het latere collegelid Wim Kardux de laatste met die functie.

Vanaf 2004 bestaat de functie algemeen directeur voor de Universitaire Bestuursdienst. Daarvoor had elke dienst direct contact met het College van Bestuur. Deze taak is nu in handen van de algemeen directeur. De afgelopen jaren is de Universitaire Bestuursdienst gegroeid. Zo is twee jaar geleden ook het Facilitair Service Centrum aan de Bestuursdienst toegevoegd. Alleen de faculteiten en de Universiteitsbibliotheek staan los van de Bestuursdienst.

Joop Kessels (1953) vertrekt als algemeen directeur. Hij heeft deze functie bijna acht jaar vervuld. Hij blijft na januari aan de universiteit verbonden en krijgt een aantal strategische projecten onder zijn hoede, zoals duurzaamheid en het onderhoud van vastgoed. Afgelopen jaar had Kessels al een sabbatical. Leon van de Zande nam hem toen waar.

Van de Zande (1972) heeft al een lange carrière binnen de universiteit achter de rug. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht en werkte na zijn studie als beleidsmedewerker bij de toenmalige faculteit Letteren. Daarna werd hij beleidsmedewerker op universitair niveau en groeide door tot directeur Onderwijs en Onderzoek.

Het is nog niet duidelijk wie Van de Zande bij de directie Onderwijs & Onderzoek gaat opvolgen.