Leren overleven op survivalbaan in De Uithof

Parkoers met 21 hindernissen werd in één dag aangelegd

Buitensporters op sportcentrum Olympos hebben ‘m waarschijnlijk al gezien. De Uithof kent sinds eind augustus een heuse survivalbaan.

De aanleg van het hindernissenparkoers tussen de hockeyvelden en A28 is te danken aan twee studenten Diergeneeskunde Tom Broeze en Axel van Ruitenbeek. Beiden zijn al jarenlang fervent beoefenaar van de survivalsport en deelnemer aan zogenoemde survivalruns waarbij een traject met obstakels zo snel mogelijk moet worden afgelegd.

“De survivalsport groeit enorm”, vertelt Axel, die als kind door zijn ouders al werd meegenomen naar wedstrijden. “De bond heeft inmiddels zo’n 3500 leden en groeit jaarlijks met zo’n 20 procent.”

Terwijl er overal in het land faciliteiten kwamen om te trainen voor de survivalruns, waren die in Utrecht niet te vinden, merkten de twee studenten. “Dat vonden we zonde. We zochten in eerste instantie contact met de gemeente, maar dat verliep erg moeizaam. De universiteit reageerde afgelopen voorjaar veel enthousiaster.”

En toen ging het snel. De universiteit zorgde ervoor dat de begroeiing werd gesnoeid en half augustus togen Tom en Axel met vrienden aan het werk om touwen en balken aan de eiken te bevestigen. Het tweetal kent gelukkig de benodigde knooptechnieken. Binnen een dag was een compleet parkoers met 21 hindernissen gereed. Twee weken later was de Utrechtse Studenten Survival Vereniging een feit.

De eerste trainingen op de dinsdag- en donderdagavonden waren een groot succes, aldus Axel. De doelstelling om in het eerste jaar 15 leden te vinden, was binnen een mum van tijd gerealiseerd. “Iedereen die een keer meedoet, vindt het erg leuk en neemt de volgende keer weer iemand anders mee. In de eerste maand zijn al zo’n 35 studenten komen kijken.”

Axel is blij met de belangstelling en roept iedereen op om langs te komen. Maar hij heeft ook enige aarzelingen bij de snelle groei. “We zijn nu met twee mensen die instructie kunnen geven. Er is een aantal nieuwe leden die het ook snel oppikken, maar met te veel beginnelingen wordt het misschien problematisch. De techniek is het allerbelangrijkst in deze sport.”

Axel meldt verder dat de survivalbaan niet alleen voor studenten is bedoeld. Hij hoopt op termijn ook personeelsuitjes en teambuildingsactiviteiten te kunnen verzorgen. Of cursussen voor buitenstaanders. Met de vereniging heeft hij ook nog mooie plannen: “We willen niet alleen hier in De Uithof trainen, maar ook af en toe naar de Ardennen of een keer kanoën of een kampeertocht  maken.”

Wie interesse heeft in de survivalsport kan contact opnemen via info@survivalutrecht.nl.