LKvV: ‘Ga stemmen woensdag!’

De Landelijke Kamer van Verenigingen roept alle 40.000 leden van studentenverenigingen op om woensdag te gaan stemmen voor de gemeenteraad. Op welke partij dan ook.

Nu de overheid steeds meer taken overhevelt naar de gemeenten, is het extra belangrijk dat studenten hun stem laten horen, vindt het bestuur van de LKvV. Gemeentelijk beleid op bijvoorbeeld het gebied van studentenhuisvesting en vergunningen heeft grote invloed op het studentenleven.

De LKvV geeft geen stemadvies. “Even los van de vraag of je dat moet willen, zijn er zoveel gemeenten en doen er zoveel lokale partijen mee, dat het praktisch onmogelijk zou zijn”, zegt voorzitter Anne Kamp. Studentenpartijen hebben geen streepje voor: “Er zijn ook ‘gewone’ politieke partijen die het belang van studenten goed vertegenwoordigen.”

Waarom is de oproep alleen gericht aan de studenten die lid zijn van studentengezelligheidsverenigingen? “Dat zijn de mensen die wij vertegenwoordigen. Maar natuurlijk vinden we het hartstikke belangrijk dat alle studenten gaan stemmen. Ook als je maar vier jaar in je studentenstad woont.”

Zeven plaatselijke kamers van studentenverenigingen hebben de afgelopen maand verkiezingsdebatten georganiseerd. Het laatste debat vindt vanavond plaats in Utrecht waar DUB verslag van doet.