LSVb: 'Voorlichting hbo niet eerlijk'

Hogescholen geven in hun wervingsfolders geen goede voorlichting. Ze proberen studiekiezers te verleiden en bieden geen eerlijke informatie, stelt de Landelijke Studenten Vakbond.

De LSVb vergeleek 93 voorlichtingsbrochures van 31 hogescholen met elkaar en zocht daarin naar informatie over bijvoorbeeld startsalaris, baankansen en contacturen. Die stond er veelal niet in.

Geen enkele folder gaf informatie over de studie-uitval in het eerste jaar. Ook zwijgen de instellingen in alle talen over het aantal eerstejaars dat aan de opleiding begint. Slechts zeventien procent van de opleidingen waarschuwt voor een bindend studieadvies in het eerste jaar. De extra studiekosten stonden in minder dan twee op de drie folders (62 procent).

De slechtste voorlichting geeft Fontys Hogescholen, terwijl enkele andere grote hogescholen als Inholland, Utrecht, Windesheim, HvA en Saxion in de top tien van beste voorlichters staan. Helemaal bovenaan staat de Hogeschool Zeeland. Maar ook de beste folders kunnen nog een stuk beter, vindt de LSVb.

De studentenvakbond maakt zich al langer sterk voor betere voorlichting, maar de strijd om eerlijke informatie wordt volgens voorzitter Kai Heijneman nog belangrijker nu studeren een stuk duurder dreigt te worden door het afschaffen van de basisbeurs en ov-jaarkaart. “Er wordt veel van een student gevraagd. Het is niet meer dan logisch dat hij de juiste informatie krijgt om een goede keuze te maken.”

Deze zomer concludeerde de LSVb al dat ook universiteiten vooral ronkende folders maken en aankomende studenten te weinig informatie bieden. Voormalig staatssecretaris Zijlstra verplichtte onderwijsinstellingen om uiterlijk in 2014 een zogenoemde ‘studie-bijsluiter’ te hebben, waarin bijvoorbeeld cijfers over studiesucces en studenttevredenheid moeten staan.

Op dit moment geven slechts vijf hogescholen die cijfers in een folder of op de website. Volgens Heijneman geeft een bijsluiter niet genoeg informatie: “Hogescholen zonder bijsluiter doen het in sommige gevallen beter dan instellingen die alleen de verplichte cijfers noemen.”

Soort informatie

Aanwezig in folders

Extra studiekosten

62%