Ludieke actie GreenOffice om UU te verduurzamen

Wij redden je! GreenOffice Utrecht hield deze dinsdagochtend een actie om UU-werknemers van het Bestuursgebouw op te roepen (meer) na te denken over een duurzame werkomgeving. Met de beste tip is een lunch te winnen.

Wie vanochtend het Bestuursgebouw in De Uithof betrad, kwam terecht in de toekomst. Door de klimaatopwarming heeft het zeewater Utrecht bereikt en is de eerste verdieping niet meer met droge voeten te bereiken. Gelukkig was GreenOffice aanwezig om de werknemers een zwemvest toe te werpen en hen te behoeden van een verdrinkingsdood.

Met een boot, acteurs en projecties van woeste golven, probeerde GreenOffice de werknemers de illusie te geven dat ze waren aanbeland in een rampgebied. “Maar dit kan zomaar de waarheid worden als we de opwarming van de aarde niet stoppen”, zegt een student van GreenOffice die geïnteresseerden voorzag van informatie. “Daarom willen we aan degenen die in dit gebouw werken vragen of ze ideeën hebben hoe zij hun eigen werk kunnen verduurzamen.”

GreenOffice hoopt dat alle beleidsmedewerkers hun eigen werk eens goed onder de loep nemen en kwam met tips zoals  ‘Verantwoordelijk voor het teamuitje? Overweeg een leuke duurzaamheidsworkshop van GreenOffice.’ Of: ‘Verantwoordelijk voor het boeken van zakelijke vliegreizen? Overleg of je de uitstoot van werkgerelateerde vliegreizen kunt compenseren. En: ‘Projectleider van nieuw project? Ga dan eens na of je een clausule duurzaamheid aan je plan kan toevoegen’. Weet jij je werk te verduurzamen, en stel je daarvan GreenOffice op de hoogte, dan kun je een lunch voor vier personen bij de Veldkeuken winnen.

GreenOffice staat ook open voor duurzame plannen die wat meer onderzoek en tijd kosten. Deze spelen ze door aan het Living Lab. Dit is een initiatief van GreenOffice en de UU om studenten voor hun studie onderzoek te laten doen en duurzame oplossingen te vinden voor bestaande problemen van de UU.