Ludieke seksuele voorlichting tijdens Museumnacht

Een SOA-bingo, voortplantingstechnieken van plantjes en de kans om met de grootste penis ter wereld op de foto te gaan. De Museumnacht in het Universiteitsmuseum Utrecht belooft sensationeel te worden. En dat allemaal op een wetenschappelijk verantwoorde manier. DUB geeft kaartjes voor de Museumnacht weg.

Zaterdag 20 oktober vindt de Museumnacht plaats met als thema: Vuur en Vlam. Het Universiteitsmuseum doet hier ook aan mee. Het museum vult dit ‘warme’ thema op met een lesje voortplanting. “We wilden iets verrassend doen, en de saaie bijsmaak die een universiteitsmuseum heeft, weghalen”, aldus projectleider Sylke de Heus, “een Museumnacht is daar heel geschikt voor.”

Syfilisbingo
De Heus benadrukt dat ‘voortplanting niet alleen om seks draait’. Via lezingen, cabaret en spel komen verschillende aspecten van voortplanting aan bod. Ook de mindere kanten van het thema worden niet gemeden. Zo is er een syfilisbingo in het Bleulandkabinet, een ruimte waarin onder andere een skelet staat uitgestald van iemand die aan syfilis geleden heeft. De aangetaste schedel toont wat deze SOA in haar meest ernstige vorm kan veroorzaken.

Voor en tijdens de bingo wordt informatie gegeven over syfilis door de jaren heen. Zo vertelt De Heus dat er cijfers rondgaan dat vijftien procent van de wereldbevolking op een gegeven moment aan syfilis leed, waaronder koningen en bekende wetenschappers en politici, zoals voormalig president Abraham Lincoln. De winnaar van de bingo wint, geheel in thema, een heuse syfilisknuffel.  Of je ook een soa-test kan doen? De Heus: “Nee, dat is te confronterend.”

Wetenschappelijk verantwoord
Een programma over voortplanting zal ongetwijfeld bezoekers trekken die puur op de sensatie afkomen. Dat vindt De Heus geen enkel probleem: “We willen zoveel mogelijk bezoekers trekken. En we kunnen toch stiekem kennis in de bezoekers proppen.” Want dat wil ze graag benadrukken: “De vorm is absurd, maar de inhoud is serieus. Alles wat wij doen is wetenschappelijk onderbouwd.”

Zo is de syfilisbingo in het kleine Bleulandkabinet waar met een beetje proppen zestig mensen in kunnen. “We hadden ook een grotere zaal kunnen nemen, maar dan was de koppeling met onze collectie weg en dat wilden we niet.” De Heus denkt niet dat dit soort ‘ludieke’ activiteiten nodig zijn om mensen naar het museum te trekken, maar ‘het trekt wel veel verschillende mensen’.

Rode kassen
Zelf kijkt De Heus het meeste uit naar het optreden van het cabaretduo Dominee- en Dokterszoon in de voor de gelegenheid roodverlichte kassen van het museum: “Zij zingen in hun show over gekke voortplantingstechnieken van dieren en planten die normaalgesproken in dezelfde kassen te zien zijn. De informatie voor hun programma hebben ze van onze huisbioloog gekregen.”