Maastricht hoog op Times-ranglijst jonge universiteiten

De oude universiteiten zijn gewaarschuwd: de jonge rukken op. In de nieuwe top 100 van jonge universiteiten eindigt Maastricht op een fraaie negentiende plaats.

Vandaag lanceert het Britse onderwijstijdschrift Times Higher Education (THE) zijn nieuwe 100 under 50-ranglijst, die voortaan jaarlijks zal verschijnen. Anders dan bij de bekende World University Rankings staan daar alleen universiteiten in die minder dan vijftig jaar oud zijn.

Van de veertien Nederlandse universiteiten kwam alleen de in 1976 opgerichte Universiteit Maastricht in aanmerking. De Open Universiteit is nog jonger, maar doet niet genoeg onderzoek om mee te mogen doen.

Adjunct-hoofdredacteur Phil Baty spreekt nogmaals zijn bewondering uit voor “the incredible strength” van het Nederlandse hoger onderwijs, dat met twaalf universiteiten in de reguliere top 200 staat. Hij roemt ook de prestaties van Maastricht, dat in de gewone ranglijst op plaats 197 staat en nu dus op plaats 19 in de top 100 voor jonge universiteiten.

Bovenaan de nieuwe ranking prijkt de 26 jaar oude Zuid-Koreaanse Pohang University of Science and Technology. De in 1998 opgerichte Universiteit van Milaan-Bicocca is de jongste instelling (plaats 25). Oost-Aziatische landen zijn goed vertegenwoordigd, maar het Verenigd Koninkrijk spant de kroon met twintig jonge universiteiten in de lijst. Elf meer dan de Verenigde Staten.