Manifest: bedenk coronabeleid samen met jongeren

Historicus Beatrice de Graaf, betrokken bij de Nationale Wetenschapsagenda.

Het was premier Rutte die jongeren in mei 2020 opriep om mee te denken over oplossingen tijdens en na de coronacrisis. U vraagt, wij draaien, dachten ze bij de Nationale Wetenschapsagenda, die in 2015 is bedacht om de samenleving nauwer bij de wetenschap te betrekken. Iedereen kon toen vragen insturen en duizenden hebben dat gedaan.

Rust en houvast
Dit keer werden jongeren en studenten met een challenge opgeroepen om onderzoeksvragen over de coronacrisis te bedenken. Met de beste van die vragen gingen vijf wetenschappers en hun teams vervolgens aan de slag.

Een van hen is de Utrechtse historicus Beatrice de Graaf. Haar team onderzocht of een historisch perspectief jongeren helpt om de coronacrisis beter te begrijpen. Want ook vroeger liepen mensen gevaar door ziektes, zoals de plaag of de pokken.

Kennis geeft rust en houvast, stellen de onderzoekers, maar veel informatie is voor jongeren niet toegankelijk. Vaak weten ze niet wat wel en niet waar is – en daardoor zien ze niet altijd de noodzaak van de maatregelen. Als onderdeel van het project bedachten studenten een Instagram-account met feiten over het coronavirus.

Klimaatcrisis
Ook neurowetenschapper Eveline Crone van de Erasmus Universiteit Rotterdam deed mee. Haar team onderzocht hoe jongeren het best kunnen bijdragen aan het coronabeleid. Dat leidde onder meer tot de oprichting van online platform YoungXperts.nl.

En zo zijn er nog drie teams aan de slag gegaan met prangende coronavragen: wat is de impact van de crisis op jongeren, en op kwetsbare jongeren? En kunnen we de lessen uit de coronapandemie gebruiken om de klimaatcrisis te bestrijden?

Er moet hoe dan ook meer aandacht zijn voor jongeren in de crisis, concluderen de wetenschappers en hun teams. Ze vinden, net als Rutte vorig jaar, dat deze groep meer moet worden betrokken bij het vormen van beleid dat over hen gaat.

Geen aannames
In een manifest leggen ze dat uit. Jongeren zijn de experts van hun eigen leven, schrijven de wetenschappers. Ze pleiten daarom voor “co-creatie” bij het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. Laat jongeren bijvoorbeeld helpen met vragenlijsten opstellen, zodat deze begrijpelijk worden, opperen ze. Of laat hen focusgroepen leiden. “Dan krijg je andere uitkomsten dan wanneer je dit door volwassenen laat doen.”

De schrijvers adviseren om vooral geen aannames te maken over de belevingswereld van jongeren. Als we daar iets over willen weten, moeten we het maar vragen, vinden ze.

Demissionair premier Rutte nam het manifest vrijdag in ontvangst.