Marjan Oudeman geeft commissariaat ABN Amro op

De Utrechtse collegevoorzitter Marjan Oudeman stapt uit de Raad van Commissarissen van ABN Amro. Dat maakte de bank vrijdag bekend.

In een persbericht meldt ABN Amro dat Oudeman per 30 september terugtreedt. Ze is zes jaar lid geweest van de Raad van Commissarissen.

Het besluit van Oudeman heeft volgens de bank te maken met het tijdsbeslag dat haar reguliere functie en andere werkzaamheden op haar leggen.

Oudeman heeft nog vier andere commissariaten, onder meer bij het Noorse Statoil. Ook zit ze in de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum. Daarnaast is er nog een aantal andere nevenfuncties, zo is ze toezichthouder bij het Ronald McDonald Kinderfonds.

Na het aantreden van Oudeman als collegevoorzitter twee jaar geleden moest ABN Amro-bestuurder Carolien Princen terugtreden uit de Raad van Toezicht van de UU. De universiteit volgde daarmee de code 'Goed Bestuur’ van de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU). Die verbiedt dat bestuurders elkaar controleren.