Marjan Oudeman hoogste nieuwe binnenkomer in ranglijst commissarissen

Marjan Oudeman, bestuursvoorzitter van de Universiteit Utrecht, komt binnen op plek 21 in de jaarlijkse lijst van meest invloedrijke commissarisen van tijdschrift Management Scope.

Oudeman, sinds juli 2013 collegevoorzitter van de universiteit, dankt haar hoge positie in de Top-100 Commissarissen aan haar vele nevenfuncties in het bedrijfsleven. Ze is de hoogste binnenkomer op de lijst.

Oudeman bekleedt vijf commissariaten: vier in Nederland (bij ABN Amro, SHV, het handelsconcern van de familie Fentener van Vlissingen, Ten Cate en het Concertgebouw), en één in Noorwegen, bij oliebedrijf Statoil. Ook zit ze in de raden van toezicht van het Ronald McDonald Kinderfonds en het Rijksmuseum.

Naast Oudeman staan twee andere universiteitsbestuurders in de lijst: Erasmus Universiteit-bestuursvoorzitter Pauline van der Meer Mohr (commissariaten bij DSM en ASML) op plek 44 en Louise Fresco, collegevoorzitter van de Wageningen Universiteit, die in de raad van commissarissen van Unilever zit, op plek 70. Frans Cremers leidt de lijst voor het vierde jaar op rij: hij bekleedt maar liefst zes commissariaten.

Toen Marjan Oudeman terugtrad uit de raad van bestuur van AkzoNobel om Yvonne van Rooy op te volgen als collegevoorzitter van Universiteit Utrecht, ging er volgens Management Scope "een schok door corporate Nederland". Het bedrijfsleven zou een bestuurder van haar kaliber gaan missen.