Marte Vroom verkozen tot medezeggenschapper van het jaar

Marte Vroom, foto DUB

Normaliter zou de prijs uitgereikt worden tijdens de Nacht van de Professoren, maar dat ging dit jaar, vanwege het coronavirus, net even anders. Studentenorganisatie Vidius organiseerde een online ‘Bingo Awardshow’. Daar werd onder meer de bekendmaking van medezeggenschapper van het jaar en bestuurder van het jaar van zowel de Universiteit Utrecht als de Hogeschool Utrecht afgewisseld met grappige quizvragen. Op de 28 kandidaten, verdeeld over zes categorieën, is in één week tijd bijna 2500 keer gestemd.

In de categorie ‘Beste medezeggenschapper van de universiteit’ won Marte Vroom. Ze is voorzitter van de studentengeleding van de faculteitsraad van Geowetenschappen, maar liet ook buiten de faculteit haar stem horen. “Wat we heel erg tof vinden is dat ze ook over de grenzen van de faculteit is heengestapt. Ze is door heel de universiteit zichtbaar geweest; heeft overal haar gezicht laten zien en is ook erg bedreven in het politieke spel. Een voorbeeldige medezeggenschapper dus”, meent Daan Warnas, vicevoorzitter van Vidius.

Die betrokkenheid blijkt uit de stukken die ze geregeld schrijft op DUB. Ook zat Marte vorig jaar tussen de ‘Veelbelovende Vijftien’ van DUB. Buiten de universiteit is ze actief bij Dwars, de jongerenafdeling van GroenLinks, en zet ze zich in voor een duurzame wereld.

Vidius-voorzitter Falco van Netten en vicevoorzitter Daan Warnas presenteerden de 'Bingo Awardshow' vanuit een vrolijk versierde kamer in Zeist.

Genomineerden werden met een onderbouwende tekst voorgedragen. De andere genomineerden in deze categorie waren Anne Marije Buuren (faculteitsraadslid Geesteswetenschappen namens Lijst Vuur), Job van den Broek (U-raadslid namens De Vrije Student), Floor Eijkelboom (studentlid bij de opleidingscommissie van Kunstmatige Intelligentie), Job Petersen (faculteitsraadslid Geesteswetenschappen namens Lijst Vuur), Jesse Wijlhuizen (voorzitter van de studentengeleding van de U-raad namens Lijst Vuur) en Vincent de Haes (U-raadslid namens Lijst Vuur).

Achter de schermen
Suzan Scheffer, penningmeester van studievereniging Alcmaeon van Psychologie, werd aangewezen als beste studentbestuurder van de universiteit. Er is bijna 700 keer op haar gestemd. “Ze kreeg veel lovende woorden van verschillende besturen”, vertelt Warnas. “Ze heeft als penningmeester van Alcmaeon de financiën een stuk overzichtelijker gemaakt. Vervolgens heeft ze daar ook besturen van andere verenigingen mee geholpen, dus het was een hele warme nominatie.”

Filosofiestudent Daan Bos werd verrast met de titel ‘Belangrijkste persoon achter de schermen’. Hij zit in het bestuur van LOF (Landelijk Overleg Fracties) en zet zich achter de schermen in voor de universiteitsraad. “Het LOF is een koepel die heel veel op de achtergrond opereert. Die mensen zie je bijna niet, maar ze doen ook heel belangrijk werk. Daan is verder ook actief bij Lijst Vuur en heeft daar bijvoorbeeld hun website helpen bouwen”, aldus Warnas.