Matching werkt goed volgens Universiteit Maastricht

Studieadviseurs en opleidingsdirecteuren kunnen goed inschatten of studenten geschikt zijn voor de opleiding van hun keuze. Matching werkt dus, concludeert de Universiteit Maastricht.

Studenten die zich aanmelden bij de Maastrichtse faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen moeten sinds 2011 een vragenlijst over hun studiekeuze invullen en die in een gesprek toelichten. Dat resulteert in een positief of negatief advies. Wegsturen mag niet, ook wie een negatief advies krijgt mag gewoon beginnen.

Toch werken de studiekeuzeactiviteiten goed, zegt Patrick Bijsmans, opleidingsdirecteur van de bachelor European Studies. Wie een positief advies op zak heeft, krijgt vaak ook in één keer een positief bindend studieadvies aan het eind van het eerste jaar. "We zijn erg blij met deze eerste resultaten, het is natuurlijk fijn als blijkt dat je advies juist was. Ook van studenten krijgen we goede feedback: ze voelen zich serieus genomen en gesteund”, aldus Bijsmans.

Studiekeuze en studievoorlichting staan op dit moment volop in de belangstelling. Universiteiten en hogescholen zijn vanaf 2014 verplicht studiekeuzeactiviteiten en matchingsdagen aan te bieden. Studenten moeten daaraan meedoen en zich daarom al voor 1 mei aanmelden. Dankzij deze maatregelen komen meer studenten in één keer op de juiste plek terecht is de gedachte.

De Universiteit Maastricht gaat in samenwerking met het Centraal Planbureau verder onderzoek doen naar de effecten van de maatregelen.