Medezeggenschap krijgt eigen kolom op Podiumpagina DUB

De Universiteitsraad start maandag 11 november met een eigen kolom op de Podiumpagina van DUB. Deze kolom is bedoeld voor alle medezeggenschap aan de UU.

Universiteitsraadsvoorzitter Fred Toppen is blij met de lancering. "Eindelijk kunnen we op een eigen plek onze informatie delen met de studenten en medewerkers van de UU."

Het is de bedoeling dat iedereen die met medezeggenschap te maken heeft, zijn eigen berichten hier plaatst. Dit kunnen berichten of blogs zijn van de universiteitsraad, het lokaal overleg of de faculteitsraden. Maar ook andere studenten en medewerkers van de UU kunnen hun boodschap, tips of mening over de medezeggenschap hier kwijt.

De PR-commissie van de U-Raad is verantwoordelijk voor de posts in de kolom. Zij zullen de kolom modereren.

Hiermee krijgt de Podiumpagina van de DUB-site een nieuwe invulling. De kolom 'blogs' vervalt. Hoofdredacteur Ries Agterberg: “De bedoeling van deze kolom was dat iedereen, zonder inmenging van de redactie, zijn verhaal of mening kwijt kon. Maar in de praktijk werd daar weinig gebruik van gemaakt. Wat je wel zag dat mensen berichten die thuishoorden in de kolommen 'Ukjes' of 'Activiteiten' in de blogskolom gingen publiceren. Dat is oneigenlijk gebruik van de kolom. Daarom heeft de redactie een andere invulling gezocht.”

De keuze voor de medezeggenschap is een logische, vindt Agterberg. “De gekozen leden van universiteits- en faculteitsraden willen een podium om te laten zien waar ze mee bezig zijn. Dat komt bij elke verkiezing weer aan de orde. Volgens de raadsleden lukt dat onvoldoende op DUB, waar de redactie journalistieke criteria hanteert. Deze kolom kunnen ze naar eigen inzicht invullen.”

De oude blogs blijven gewoon vindbaar, maar zijn niet meer zichtbaar op de Podiumpagina. Agterberg vindt het jammer dat deze mogelijkheid is komen te vervallen. “We roepen daarom iedereen met een interessante opinie of een mooi verhaal op zich te melden bij de redactie. Dan zullen we zoeken naar een andere plaats op de site.”