Mediaprijs UU naar Europadeskundige Mathieu Segers

Mathieu Segers (midden) naast de andere genomineerden: hoogleraar Economische Geschiedenis Bas van Bavel (rechts) en juriste Dina Siegel (links).

Van alle UU-wetenschappers was Mathieu Segers in 2014 het meest prominent aanwezig in de media. De docent Internationale Betrekkingen werd dinsdag tijdens de nieuwjaarsreceptie van de universiteit uitgeroepen tot winnaar van de UU-Publiprijs 2014.

Dat de Utrechtse Europadeskundige Mathieu Segers een veelgevraagde en graag geziene gast is in radio- en tv-programma’s bleek de afgelopen weken maar weer. Op nieuwjaarsdag sprak hij in het VPRO-programma Bureau Buitenland op radio 1 over de opgelaaide eurocrisis en het belang van de aanstaande verkiezingen in Polen voor verdere Europese eenwording.

Kort voor de kerst was hij bij BNR-radio te horen over de groeiende sympathie binnen EU-landen voor de Palestijnse zaak. In het NPO-televisieprogramma De Slag om Europa mocht hij in dezelfde week de lastige relatie van de vertrokken Euro-president Van Rompuy met de Nederlandse premier Rutte bespreken (klik plaatje voor uitzending).

Begin december sprak hij op Radio 1 over de Franse problemen om zich te houden aan Europese begrotingsafspraken en plaatste hij in het Financieel Dagblad kanttekeningen bij het voornemen van de Europese Centrale Bank om de geldpers te laten rollen.

Die oogst van een kleine maand is illustratief voor de vele en veelzijdige media-optredens van Segers in 2014. Eerder gaf hij onder meer commentaar op de groeiende Britse antipathie tegen de EU, de mogelijke toetreding van Geert Wilders tot het Europees Parlement en de weifelende Europese houding tegenover de agressie van Poetin.

Die zichtbaarheid in de media levert Segers de UU-Publiprijs 2014 op. Met die prijs, eerder gewonnen door econoom Joop Schippers en pedagoog Micha de Winter, wil de universiteit stimuleren dat docenten en onderzoekers van zich laten horen in de media en in het publieke debat.

Volgens een jury onder voorzitterschap van universiteitshoogleraar Frits van Oostrom levert Segers hoogst relevante uitleg en to the point commentaar. “De media komen steeds weer bij hem terug, ook al beweegt hij zich in een arena waar het erg druk is en velen hun zegje willen doen. Impliciet spreekt uit zijn mediabijdragen het belang dat hij hecht aan een goed ontwikkeld historisch besef.”

Segers versloeg twee andere UU-onderzoekers die op basis van een telling van mediaoptredens werden genomineerd voor de UU Publiprijs, namelijk hoogleraar Economische Geschiedenis Bas van Bavel en juriste Dina Siegel. Van Bavel bracht in de media het thema ‘vermogensongelijkheid’ over het voetlicht. Siegel wees op het gevaar van rondtrekkende bendes uit Oost- en Centraal-Europa.

De winnaar van de UU Publiprijs mag een video maken over zijn onderzoek.