Mediaprijs UU; the nominees are …

Fragment uit de film die de eerste winnaar van de UU-Publiprijs econoom Joop Schippers (links) liet maken.

De Universiteit Utrecht heeft drie wetenschappers genomineerd voor de UU-Publiprijs. De hoogleraren Micha de Winter en Theo Wubbels en universitair hoofddocent Jeroen van der Sluijs maken aanspraak op de titel voor de UU’er die dit jaar het meest prominent in de media verscheen.

‘Zoekt u dr. Clavan?’. Dat was de titel van een boekje dat de UU eind vorige eeuw verspreidde. Journalisten die behoefte hadden aan wetenschappelijk commentaar in hun artikelen, konden daarin op zoek naar Utrechtse deskundigen. Dr. Clavan was een beroemde creatie van het satirische duo Koot & Bie. Het betrof een persiflage op wetenschappers die veel zeggen maar weinig toe te voegen hebben aan de maatschappelijke discussie.

Of het nu aan het verdwijnen van die Clavan-gids ligt of niet: de indruk bestaat vaak dat Utrechtse wetenschappers het in de media afleggen tegen vakgenoten van andere universiteiten. Om onderzoekers die zich wel manifesteren in de schijnwerpers te zetten, reikte de UU vorig jaar voor het eerst de UU-Publiprijs uit. De eerste winnaar werd econoom Joop Schippers. Als prijs kreeg Schippers een geldbedrag om een film te maken over zijn onderzoek.

Voor de tweede editie van de Publiprijs heeft de universiteit opnieuw drie wetenschappers genomineerd. Universitair hoofddocent Nieuwe Risico’s Jeroen van der Sluijs mengde zich onvermoeibaar in de discussie over de massale bijensterfte. Pedagoog Micha de Winter was een veelgevraagd commentator rondom kwesties als gezinsdrama’s en voetbalgeweld. Onderwijskundige Theo Wubbels kwam veel aan het woord in de media over de introductie van het Utrechtse matchingstraject, waar hij voor verantwoordelijk is. Daarnaast was er veel vraag naar zijn deskundig oordeel over ontwikkelingen in het lager en middelbaar onderwijs.

De winnaar wordt begin januari bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur.