Medisch studenten stellen diagnoses met corona-check-app Utrecht

Floor op haar werkplek waar de gegevens van de corona-app binnenkomen, foto via Floor

De app is ontwikkeld door Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) in Amsterdam en het bedrijf Luscii, maar nu wordt diezelfde app ook gebruikt door het UMC Utrecht. De Telegraaf schrijft dat de app in Amsterdam storm loopt en Het Parool schrijft dat er inmiddels 52.000 Amsterdammers gebruik maken van de zogeheten OLVG-corona-app. In Utrecht zijn er op dit moment ongeveer 11.000 downloads van de app, waarvan zo’n 9700 actieve gebruikers die vermoeden dat ze besmet zijn met het coronavirus.

De gratis app vraagt je dagelijks aan te geven hoe kortademig je bent, hoe hoog je temperatuur is, hoe erg je last hebt van hoesten en of er sprake is van neusverkoudheid of keelpijn. Voor het hoesten en kortademigheid kun je een cijfer van 1 tot 10 geven. Als daar aanleiding voor is, neemt het medisch team binnen 24 uur contact met je op. Zijn de symptomen mild dan kun je binnen 48 uur een reactie via e-mail verwachten. “De app is heel betrouwbaar”, zegt Annette Beetsma, de projectleider van de app in Utrecht. “Bij afwijkingen wordt je altijd gebeld.”

Wie ernstige klachten meldt, wordt gebeld
Floor is masterstudent Geneeskunde en werkt twee dagen per week in het UMC Utrecht met de corona-check-app. Ze doet dit in een kantoor in het ziekenhuis samen met zo’n tien anderen, allemaal 5e of 6e jaars medisch studenten. Ook zijn er altijd twee huisartsen aanwezig.

Het logaritme van de app filtert de meest alarmerende resultaten van mensen eruit. Vaak zijn dit zorgelijke combinaties zoals hoesten en koorts. Floor en haar collega’s checken dan of deze gegevens echt alarmerend zijn en als dat zo is bellen ze deze mensen vervolgens op. “We bellen dan om de klachten iets specifieker uit te vragen. Waar hebben ze precies last van en hoe lang al?”

Floor maakt per geval een inschatting of de persoon in kwestie doorverwezen moet worden naar een huisarts. Alle alarmerende of twijfelgevallen legt Floor aan haar supervisor voor, die huisarts is. Deze zal uiteindelijk beslissen of er actie ondernomen moet worden. “Ik merk dat mensen het heel geruststellend vinden dat hun situatie wordt voorgelegd aan een huisarts”, vertelt Floor.

Behalve de gegevens die Floor van de app krijgt over een persoon, let ze ook op andere alarmsignalen, zoals hijgen aan de telefoon. Verder worden vooral kwetsbare mensen, zoals ouderen, met symptomen van het coronavirus aangespoord om met een huisarts contact op te nemen.

Het wegnemen van onzekerheid
Floor vindt de app zelf erg nuttig. “Mensen vinden het fijn dat er iemand op de achtergrond met hun meekijkt en dat ze hun klachten kunnen vertellen wetende dat er iemand serieus naar luistert”, vertelt ze. “Dit kan veel onzekerheid wegnemen. En voor de huisartsen is het heel fijn dat zij uiteindelijk minder telefoontjes krijgen, althans, dat hoop ik”.

Of ouderen ook iets aan deze app hebben, daar is Floor minder zeker van. “Als je niets hebt om de app op te downloaden, kun je ‘m ook niet gebruiken en ik denk dat de meeste oudere mensen de app daarom niet hebben. Maar als wij de wat jongere mensen te woord kunnen staan, houden de huisartsen meer tijd over voor ouderen.”

Floor begon vorige week donderdag (26 maart) met werken, toen was het nog erg rustig met de belletjes, maar nu ziet ze de drukte langzaam toenemen. “Ik was gister wel vijf uur lang continue mensen aan het bellen.” Toch worden de shifts wel ingekort, de drukte lijkt minder erg dan verwacht. “Ik denk dat we nog wat meer bekendheid nodig hebben”, zegt Floor.

De app benadrukt dat deze niet de reguliere zorg vervangt en dat er in geval van spoed zelf actie ondernomen moet worden.

De app kan gedownload worden vanuit Google Play en de App Store.