Meer dan 1700 studenten fraudeerden met basisbeurs

Vorig jaar zijn 1.742 studenten betrapt op fraude met de basisbeurs, meldt het ministerie van OCW triomfantelijk. Ze woonden nog bij hun ouders, maar deden alsof ze op kamers waren: dat scheelt ruim 2000 euro per jaar.

Voorheen was de pakkans zo goed als nul en fraudeurs kregen ook geen straf, maar dat is veranderd. Inspecteurs komen nu bij verdachte studenten op bezoek, die bijvoorbeeld in dezelfde straat zeggen te wonen als hun ouders.

Wie betrapt wordt, krijgt een hoge boete: de helft van het gefraudeerde bedrag. Als inspecteurs een student voor de tweede keer betrappen, verliest hij zijn studiefinanciering.

Fraude met de basisbeurs kost de overheid naar schatting zo’n 40 à 55 miljoen euro per jaar. “Deze studenten duperen andere studenten die wel eerlijk zijn, en daarom pakken we ze hard aan”, aldus Bussemaker.