Meer inschrijvingen tentamen door strenge deadline

Veel meer Maastrichtse studenten houden zich tegenwoordig aan de inschrijfdeadline voor een tentamen of collegeblok. Reden: als ze zich te laat inschrijven, mogen ze niet meer meedoen.

Eerder konden studenten die zich te laat inschreven, voor 35 euro toch nog een plekje bemachtigen. De Universiteit Maastricht heeft die mogelijkheid afgeschaft toen begin dit jaar duidelijk werd dat de wet dit niet toestaat. Sinds 1 september kunnen laatkomers niet meer alsnog worden ingeschreven voor een vak of tentamen.

Het besluit is positief uitgevallen, schrijft universiteitsblad Observant vandaag. De verschillende Maastrichtse faculteiten hebben vijftig tot negentig procent minder laatkomers. Daardoor zijn de roosters makkelijker in elkaar te zetten en zou de werkdruk van de ondersteunende staf zijn verminderd.

Omdat studenten vaak liever betalen dat dat ze een toets of compleet vak missen, is er een wetswijziging op komst. Straks zijn studenten maximaal twintig euro kwijt om alsnog mee te mogen doen, zei minister Bussemaker van Onderwijs in oktober in de Tweede Kamer.

Het is een compromis waar studentenorganisaties aan meewerkten, maar waar ze niet gelukkig mee zijn. Eigenlijk zou iedereen een voorbeeld moeten nemen aan de Universiteit Utrecht, vinden ze. Die instelling schrijft studenten automatisch in voor toetsen.