Meeste Turkse universiteitsbestuurders weer aan de slag

Kort na de couppoging in juli werden in Turkije ruim 1.500 decanen en rectoren van universiteiten geschorst. De meesten blijken weer aan het werk te zijn, maar vijftien instellingen zijn nog gesloten.

Volgens de Europese universiteitenvereniging EUA heeft Turkije inmiddels 1.386 van de 1.577 teruggetreden bestuurders in hun functie hersteld. De EUA kreeg dit deze week te horen tijdens een ontmoeting in Brussel met de Turkse Onderwijsraad.

Yavuz Yilmazogly van NESO, de voorpost van het hoger onderwijs in Turkije, bevestigt dit. Volgens hem moesten alle decanen aftreden, hangende het onderzoek naar de couppoging. De meerderheid kon volgens hem weer snel aan de slag.

Lily Sprangers, voormalig directeur van het Turkije Instituut, vindt dat ook wel logisch. “Het academisch jaar begint weer en dan is het toch lastig als bestuurders niet in functie zijn. Bovendien was het volstrekt duidelijk dat de meesten niets met de Gülen-beweging te maken hadden, laat staan met de coup van afgelopen juli.”

De schorsingen waren volgens haar vooral bedoeld om angst te zaaien. “De Gülen-aanhangers zijn sterk vertegenwoordigd in het onderwijs. Ik had de zuiveringen wel eerder verwacht.” Volgens de website van internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic zijn vijftien universiteiten in Turkije nog altijd gesloten.

Vijf van deze universiteiten zijn volgens Sprangers uitgesproken Gülen-universiteiten. “Ik begreep van iemand die daar werkt dat de verwachting is dat die ook gesloten blijven.”

Overigens heeft Turkije nu zijn pijlen gericht op leerkrachten die banden zouden hebben met de Koerdische afscheidingsbeweging PKK. De NOS meldt dat er meer dan elfduizend zijn geschorst.