Meet the Professor 2021: kinderen videobellen met 'Dino-professor'

Op de foto groep 7A van Daltonschool Rijnsweerd die met prof. Jos Malda belt

Tijdens Meet the Professor vertellen hoogleraren in de klas over wetenschap, hun eigen onderzoek en de universiteit. Kinderen krijgen zo de kans om met hem of haar kennis te maken en alles te vragen wat ze willen weten. Vanwege corona was het dit keer niet mogelijk voor de hoogleraren om naar de scholen te komen, daarom hebben ze elkaar dit jaar online ontmoet via videobellen.

Afgietsels van dinobotten
Anne Schulp, hoogleraar Vertebratenpaleontologie aan de UU en daarnaast als onderzoeker verbonden aan het Leidse Naturalis, ging online op bezoek bij de kinderen uit groep 8 van basisschool De Regenboog in de Bilt.

Schulp: "Het was ontzettend leuk en leerzaam om te doen. Vanwege het thuisonderwijs van de afgelopen periode had ik nog afgietsels van dinobotten thuisliggen die ik kon laten zien. Deze komen net zo goed van pas bij masterstudenten als bij basisschoolleerlingen."

De kinderen mochten hem allemaal vragen stellen. Op de vraag wat de leukste vraag was die hij kreeg vandaag kon Schulp kort zijn: "Het waren allemaal leuke vragen." Hij noemt enkele voorbeelden van vragen die voorbij kwamen. Hoe komen de dino’s aan hun namen? Hoe weet je nou wat voor geluiden dino’s gemaakt hebben? Wat is de leukste dino die je hebt opgegraven?  En: had de T.rex veren?

Het was voor het eerst dat Schulp meedeed aan Meet the Professor, maar lesgeven aan basisscholieren was niet nieuw voor hem. Zo heeft hij vaker gastlessen gegeven op basisscholen en voor een onderzoek naar de Tyrannosaurus rex (T.rex) heeft hij zelfs onderzoeksvragen bij basisscholieren vandaan gehaald. Schulp: "De vragen van scholieren hebben we uiteindelijk gebruikt voor een tentoonstelling in Naturalis. Het is voor zo'n expositie goed om te weten wat voor vragen leven onder scholieren."

Geslaagde online editie
Eline Dondorp, één van de organisatoren van het evenement hoopt dat de hoogleraren in maart 2022 weer op de fiets naar de scholen kunnen gaan. "Toch zijn we heel blij dat Meet the Professor gezien de omstandigheden kon doorgaan dit jaar. We hebben ook veel positieve reacties van leerkrachten en hoogleraren ontvangen. Daar zijn we heel tevreden mee."