Meldpoint en petitie tegen verengelsing

Foto:123rf

In Utrecht is de Vrije Student dit voorjaar gekozen in de universiteitsraad. Het nieuwe raadslid Sebastian Wijnands is een van de initiatiefnemers van het meldpunt, dat gezien het onderwerp de naam Meldpoint heeft gekregen. “Wij weten dat veel studenten aanlopen tegen problemen veroorzaakt door het Engels. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een docent het Engels onvoldoende beheerst of dat studenten het idee hebben dat de kwaliteit verminderd omdat het niveau van de discussie blijft steken op gebrekkig Engels. Ook lijkt het een punt dat het aanbod verschraalt doordat vakken niet meer in het Nederlands worden aangeboden. Wij willen graag concrete voorbeelden horen over de ergernissen met Engels zodat we die kunnen bespreken in de vergaderingen van de Universiteitsraad.”

Meldpoint is een initiatief van de Vrije Student op landelijk niveau. De partij heeft ook fracties in andere steden en wil met de oproep een totaalbeeld krijgen van problemen met het Engels op verschillende universiteiten.

Literatuuronderwijs in het Nederlands
In Utrecht hebben studenten van de opleidingscommissie Nederlands een actie gestart om meer literatuuronderwijs in het Nederlands te krijgen. Door bezuinigingen in de faculteit verdwijnt de minor ‘Literatuur en Ideologie’. “Door het wegbezuinigen van dit vak verdwijnt de laatste Nederlandstalige literaire minor op niveau”, aldus de initiatiefnemers in de petitie. "Wij vinden het jammer dat wij als studenten Nederlands je door deze bezuiniging geen minor met diepgang op het gebied van literatuur kunnen kiezen", licht student Linde Lammers toe.

Het is volgens de studentleden van de opleidingscommissie niet de eerste literatuurminor die is verdwenen. Eerder zijn de minoren Grote werken uit de literatuur en Nederlandse cultuur geschrapt. De enige andere Nederlandstalige minor die gericht is op literatuur die blijft voortbestaan is die van Literatuurwetenschap. Die minor is echter op laag niveau en daardoor niet aantrekkelijk voor tweede- en derdejaars studenten die zich graag echt verdiepen in de literatuur.

Tot nu toe hebben 89 studenten de petitie ondertekend. Het idee is om deze aan het departement Nederlands te overhandigen.