Meldpunt langstudeerboete verzamelt 150 klachten

Het online meldpunt voor de langstudeerboete heeft in een kleine week tijd 150 klachten verzameld. In totaal zijn er dit  jaar ongeveer 60 duizend studenten die het verhoogde collegegeld moeten betalen.

LSVb-voorzitter Kai Heijneman is niet ontevreden: “In relatief korte tijd hebben veel studenten de website gevonden. Bovendien is dit nog maar het topje van de ijsberg; voor we dit meldpunt openden werden we ook al platgebeld en -gemaild.” Veel klachten komen van studenten die een boete kregen terwijl ze vertraging opliepen doordat ze ziek waren. Anderen klagen dat ze slecht zijn voorgelicht.

Het meldpunt van het ISO, de LSVb en de Landelijke Kamer van Verenigingen ging op zeven september online. De verzamelde klachten over het verhoogde collegegeld worden gebundeld in een zwartboek dat tijdens of na de formatie zal worden aangeboden. “Het hangt ervan af hoe lang de onderhandelingen duren”, zegt Heijneman.

Hoewel de kans groot is dat de boete door een nieuw kabinet wordt afgeschaft, valt er toch nog een wereld te winnen denkt hij. Het kan namelijk zomaar een paar jaar duren voor de boete niet meer wordt uitgedeeld: “Dus moeten de procedures en regels in orde zijn.”