Meldpunt langstudeerboete verzamelt 550 klachten

In een paar weken tijd hebben 550 studenten geklaagd over de langstudeerboete. Tweehonderd kregen hulp bij het indienen van een bezwaarschrift.

Het klachtenmeldpunt van het ISO, de LSVb en de Landelijke Kamer van Verenigingen ging op zeven september online. “Een wangedrocht”, noemen de studentenorganisaties de langstudeerboete. Bij de klachten zitten volgens hen “enorm schrijnende gevallen”. Er ging vooral veel mis bij studenten die een boete kregen doordat ze ziek waren. Ook kwamen er veel klachten binnen over slechte voorlichting.

De verzameling wordt gebundeld in een zwartboek dat de drie organisaties binnenkort aanbieden aan het parlement. Ze hopen dat de langstudeerboete zo snel mogelijk wordt teruggedraaid.

De VVD en de PvdA, die samen een nieuw kabinet proberen te vormen, hebben allebei aangegeven van de maatregel af te willen. De VVD wil de boete van ruim drieduizend euro opleggen tot een leenstelsel geld op gaat leveren.

Tags: lsvb